Bachelor's Degree Programme in Mathematical Information Technology (Teacher Education)
Degree title:
Bachelor of Science
Degree program type:
Bachelor's Degree
Credits:
180 cr
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Information Technology
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019
Description
Tietotekniikan aineenopettajaksi opiskeltaessa pääaineena on tietotekniikka ja opintosuuntana koulutusteknologia. Lisäksi tutkintoon kuuluvat mm. opettajan pedagogiset opinnot sekä valinnaisia sivuaineopintoja. Tietotekniikan aineenopettajat sijoittuvat opettajiksi peruskoulun 7. – 9. luokille, lukioihin ja ammattiopistoihin sekä työkokemuksen myötä myös korkeakouluihin sekä yrityssektorille kouluttajiksi.
Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön yhteys, ja opintoihin sisältyy käytännön harjoittelua. Aiempaa kokemusta tietokoneista ei tarvitse olla, mutta toki siitä on hyötyä opintojen aikana. Tietotekniikan aineenopettajana voi tehdä merkityksellistä, vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvaa ja vaikuttavaa työtä, joka on monipuolista ja haastaa joka päivä oppimaan uutta.
Opinnoissa tutustutaan erilaisiin teknologisiin välineisiin, joilla opetusta voidaan monipuolistaa ja kehittää, sovelletaan vaihtoehtoisia teknologiaa hyödyntäviä opetuskäytänteitä sekä tarkastellaan erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opiskelun, opetuksen ja koulutuksen näkökulmista. Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan tuoreimpaan tutkimukseen sekä antaa lähtökohtia koulutusteknologian alan tieteelliseen tutkimustoimintaan.
Tietotekniikan aineenopettajan kandidaattiohjelman rakenne taulukkomuodossa (pdf):
https://www.jyu.fi/it/fi/ohjeita-opiskelijalle/tutkinto-ohjelmat/kandidaatin-tutkinnot/tietotekniikka_luk_koulutusteknologia.pdf
Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön yhteys, ja opintoihin sisältyy käytännön harjoittelua. Aiempaa kokemusta tietokoneista ei tarvitse olla, mutta toki siitä on hyötyä opintojen aikana. Tietotekniikan aineenopettajana voi tehdä merkityksellistä, vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvaa ja vaikuttavaa työtä, joka on monipuolista ja haastaa joka päivä oppimaan uutta.
Opinnoissa tutustutaan erilaisiin teknologisiin välineisiin, joilla opetusta voidaan monipuolistaa ja kehittää, sovelletaan vaihtoehtoisia teknologiaa hyödyntäviä opetuskäytänteitä sekä tarkastellaan erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opiskelun, opetuksen ja koulutuksen näkökulmista. Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan tuoreimpaan tutkimukseen sekä antaa lähtökohtia koulutusteknologian alan tieteelliseen tutkimustoimintaan.
Tietotekniikan aineenopettajan kandidaattiohjelman rakenne taulukkomuodossa (pdf):
https://www.jyu.fi/it/fi/ohjeita-opiskelijalle/tutkinto-ohjelmat/kandidaatin-tutkinnot/tietotekniikka_luk_koulutusteknologia.pdf
Learning outcomes
Luonnontieteen kandidaatiksi tietotekniikan aineenopettajankoulutuksesta valmistuva opiskelija hallitsee vahvat perustaidot ohjelmoinnissa. Hän ymmärtää tietoteknisten järjestelmien rakenteen ja toiminnan. Opinnoissa perehdytään tietotekniikan teoriaan ja tutustutaan tieteelliseen ajatteluun.
Opiskelija tunnistaa alan monipuoliset soveltamismahdollisuudet sekä osaa hyödyntää oppimaansa käytännössä. Hän osaa analysoida sekä ratkaista luovasti monimutkaisia ja ennakoimattomia tietoteknisiä ongelmia. Opiskelijalla on riittävät tekniset ja algoritmiset taidot ongelmien ratkaisemiseksi. Hän osaa soveltaa ohjelmistotekniikan ja -kehityksen välineitä sekä menetelmiä.
Aineenopettajankoulutuksessa perehdytään erityisesti opetus- ja koulutustehtävissä käytettäviin teknologioihin ja menetelmiin. Lisäksi opiskelija tunnistaa tietotekniikan oppimistilanteen keskeiset elementit ja tietotekniikan roolin eri oppilaitosten opetuksessa tutkivana opettajana.
Luonnontieteen kandidaatiksi valmistuva opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa oman alan ja muiden alojen ihmisten kanssa suomeksi sekä vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Opiskelija osaa hakea tietoa alan soveltuvista lähteistä, tarkastella sitä kriittisesti ja hyödyntää monipuolisesti. Hänellä on valmius jatkuvaan oppimiseen, ammatillisen osaamisensa kehittämiseen sekä alan ja teknologian kehityksen seuraamiseen. Kandidaattiopinnot antavat valmiudet soveltuvan alan maisteriohjelmaan.
Opiskelija tunnistaa alan monipuoliset soveltamismahdollisuudet sekä osaa hyödyntää oppimaansa käytännössä. Hän osaa analysoida sekä ratkaista luovasti monimutkaisia ja ennakoimattomia tietoteknisiä ongelmia. Opiskelijalla on riittävät tekniset ja algoritmiset taidot ongelmien ratkaisemiseksi. Hän osaa soveltaa ohjelmistotekniikan ja -kehityksen välineitä sekä menetelmiä.
Aineenopettajankoulutuksessa perehdytään erityisesti opetus- ja koulutustehtävissä käytettäviin teknologioihin ja menetelmiin. Lisäksi opiskelija tunnistaa tietotekniikan oppimistilanteen keskeiset elementit ja tietotekniikan roolin eri oppilaitosten opetuksessa tutkivana opettajana.
Luonnontieteen kandidaatiksi valmistuva opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa oman alan ja muiden alojen ihmisten kanssa suomeksi sekä vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Opiskelija osaa hakea tietoa alan soveltuvista lähteistä, tarkastella sitä kriittisesti ja hyödyntää monipuolisesti. Hänellä on valmius jatkuvaan oppimiseen, ammatillisen osaamisensa kehittämiseen sekä alan ja teknologian kehityksen seuraamiseen. Kandidaattiopinnot antavat valmiudet soveltuvan alan maisteriohjelmaan.
Structure
Select all (115+ cr)
- Detailed description
Basic and Intermediate Studies in Mathematical Information Technology for Subject Teachers
79–82 crTIELUKOPESelect all (77+ cr)Ohjelmistokehitystaidot
Select all (18 cr)Sovellusohjelmointi
Select all (15 cr)Johdatus tieteelliseen toimintaan
Select all (10 cr)Koulutusteknologian suuntaavat opinnot
Select all (15 cr)Valinnaisia tietotekniikan opintoja
Select min. 4 cr
Muut yhteiset opinnot
Select all (38+ cr)Yleisopinnot
Select all (3 cr)Tietotekniikan viestintä- ja kieliopinnot
Select all (10+ cr)Toinen kotimainen kieli
Select all (2 cr)Vapaasti valittavat viestintä- ja kieliopinnot
Select min. 4 cr- Any course unit
- Any study module
Pakolliset muiden aineiden opinnot
Select all (25 cr)- Detailed description
Basic studies in Education
25 crKTKPERSelect all (25 cr)Valinnainen opintojakso, valitaan tutkinto-ohjelman mukaan
Select 1 pcs. (5 cr / 20 cr)
Vapaasti valittavat opinnot
Select 0–60 cr / 35 cr- Detailed description
Pedagogical Intermediate Studies in Education for Subject Teachers
35 crOPEAINSelect all (35 cr) Toisen opetettavan aineen perus- ja/tai aineopinnot
Select min. 0 cr- Any study module
- Any course unit
Muut vapaavalinnaiset opinnot
Select min. 0 crMuita TIEP-, ITKP-, TIEA, ITKA ja TJTA -alkuisia opintoja
Select min. 0 cr- Any course unit
- Any study module
Muut vapaavalinnaiset opinnot
Select min. 0 cr- Any study module
- Any course unit
KV vaihdossa suoritettuja opintoja
Select min. 0 cr- Any course unit
- Any study module