Master´s Degree Programme in Primary Teacher Education

Degree title:
Master of Arts (Education)
Degree program type:
Master's Degree
Credits:
120+ cr
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Department of Teacher Education
Coordinating organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Luokanopettajan maisteriohjelma sisältää seuraavat opinnot: kasvatustieteen syventävät opinnot, kieli- ja viestintäopintoja sekä vapaasti valittavia opintoja.

Luokanopettajan kelpoisuus (ks. asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (986/1998) edellyttää kasvatustieteen maisterin (KM) tutkintoa (300 op), johon sisältyvät perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (vähintään 60 op; ns. POM-opinnot) sekä opettajan pedagogiset opinnot harjoitteluineen (vähintään 60 op). Kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkintoihin kuuluu pakollisena sivuaineena opiskeltavan POM-kokonaisuuden ohella muita vapaasti valittavia opintoja sekä viestintä- ja kieliopintoja. Vapaasti valittaviin opintoihin on mahdollista sisällyttää opintoja oman tiedekunnan tai muiden tiedekuntien ja yliopistojen tarjoamasta valikoimasta esimerkiksi siten, että tutkinto sisältää myös perusopetuksen aineenopettajan kelpoisuuden tai erityisopettajan / erityisluokan-opettajan kelpoisuuden. Maisterintutkinto antaa valmiudet tieteellisille jatko-opinnoille.

Opetuskielinä voivat olla suomi ja englanti. Opettajankoulutuksessa kansainvälistymisen ja työelämävalmiuksien kehittäminen integroituu opetussuunnitelman toimintakulttuuriin ja opiskeltaviin autenttisiin ilmiöihin.

Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelmien (yht. 300 op) rakenne ja sisällöt: http://r.jyu.fi/rL5

Learning outcomes

Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelija:

  • osaa arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan opettajuuden ydinosaamisalueilla sekä ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen kasvatusalalla
  • on jäsentänyt omaa kasvatusfilosofiaansa ja reflektoi sitä tavoitteellisesti ja kriittisesti
  • osaa arvioida ja ratkaista asiantuntija-alueeseensa liittyviä pedagogisia ongelmia tieteelliseen tietoon perustuen ja ottaen huomioon ratkaisujen kasvatukselliset, eettiset ja yhteiskunnalliset kytkökset
  • on saanut valmiuksia kehittää koulua systeeminä ja rakentaa työyhteisön yhdenvertaista, hyvinvointia tukevaa toimintakulttuuria
  • kykenee moniammatilliseen sekä kansainväliseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön omalla alallaan
  • on hankkinut tieteellisen jatkokoulutuksen edellyttämät valmiudet
  • osaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun koulusta ja pedagogisista linjauksista sekä toimia kestävän kasvatuksen ja tulevaisuuden rakentajana.

Structure

Select all (83+ cr)