Master's Degree Programme in Guidance and Counselling

Degree title:
Master of Arts (Education)
Degree program type:
Master's Degree
Credits:
120+ cr
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Ohjausalan maisteriohjelman keskiössä on reflektiivisen ja kriittisen ajattelun sekä tutkimuksen perusteiden ja menetelmien opiskelu. Tutkimisen taidoilla pyritään ohjauskäytäntöjen parempaan ymmärtämiseen ja kehittämiseen. Ne tarjoavat myös valmiuksia itsenäisen tutkimustiedon tuottamiseen sekä tieteellisiin jatko-opintoihin.


Ohjausalan syventävät opinnot yhdessä pedagogisten opintojen kanssa luovat perustan käytännön ohjausosaamiselle sekä syventävät ohjausalan teoreettisten ja tutkimuksellisten lähestymistapojen ymmärtämistä. Ne antavat myös mahdollisuuden hakeutua alan tieteellisiin jatko-opintoihin ja näin suuntautua tutkijan tehtäviin. Ohjausalan maisteriohjelma tarjoaa koulutusta ohjausalan asiantuntijatehtäviin eri oppilaitosmuodoissa ja koulutusasteilla. Koulutus antaa valmiuksia toimia ohjaustehtävissä erilaisissa elinikäisen ohjauksen toimintaympäristöissa sekä esimerkiksi aikuisten ohjauksen, henkilöstöhallinnon ja kehittämisen tehtävissä.


Ohjausalan maisteriohjelman opinnot perustuvat 60 opintopisteen laajuisiin oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opintoihin (asetus yliopistojen tutkinnosta 794/2004) ja ne tuottavat kelpoisuuden toimia päätoimisena opinto-ohjaajana peruskoulussa ja toisella asteella. Mikäli opinto-ohjaus on yhdistetty joidenkin oppiaineiden opetukseen, kelpoisuus edellyttää näiden oppiaineiden opettajan kelpoisuutta. Ohjausalan maisteriohjelma sisältää opettajan pedagogiset opinnot. Jos opiskelija on jo aiemmin suorittanut opettajan pedagogiset opinnot (60 op), hän korvaa näillä opinnoilla ohjausalan maisteriohjelmassa olevat 15 op pedagogiset opinnot. Mikäli opiskelija ei ole osoittanut yliopistojen tutkinnoista annetun asetuksen (794/2004) mukaista kielitaitoa alemman korkeakoulututkinnon yhteydessä, hänen tulee osoittaa se maisterin tutkinnossa. Yliopistojen tutkinnoista annetun asetuksen (794/2004) mukaan opiskelijan tulee alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa: 1) suomen ja ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta; sekä 2) vähintään yhden vieraan kielen sellaisen taidon, joka mahdollistaa oman alan kehityksen seuraamisen ja kansainvälisessä ympäristössä toimimisen.

Learning outcomes

Ohjausalan maisteriohjelman suoritettuaan opiskelija

  • hallitsee ohjausalan ammattieettiset perusteet ja osaa toimia ohjaustyössä eettisesti kestävällä tavalla
  • osaa kehittää ohjausalan osaamistaan tutkivan työotteen, reflektoinnin ja palautteen avulla
  • osaa hyödyntää ohjausalan osaamistaan erilaisissa toimintaympäristöissä
  • osaa arvioida oman toimintansa laatua ja vaikuttavuutta
  • osaa kehittää ja koordinoida oman organisaationsa ohjaustoimintaa yhteistyössä ohjattavien, organisaationsa johdon ja henkilöstön kanssa
  • osaa kehittää ja hyödyntää ohjauksen erilaisia yhteistyöverkostoja sekä toimia moniammatillisten ja monialaisten yhteistyöryhmien jäsenenä
  • osaa tieteellisen tiedon tulkitsemiseen ja tuottamiseen liittyvät perustiedot ja -taidot
  • ymmärtää ohjausalan tutkimustiedon merkityksen ja osaa hyödyntää sitä ammatillisessa toiminnassaan
  • tunnistaa asiakkaiden moninaisuuden sekä sen, miten yhteiskunnan rakenteelliset tekijät ja muutokset välittyvät ohjauksen konteksteihin ja yksilöiden elämään.

Structure

Select all (120+ cr)