KPTOLUKOK Learning and instruction of literacy skills across educational settings (25 cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
0-5
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Elective studies:
No

Tweet text

Opintokokonaisuudessa perehdytään luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen, ohjaamiseen ja kehityksen tukemiseen.

Description

Tämä opintokokonaisuus (25 op) koostuu opintojaksoista:

  1. OLUM1010 Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot
  2. OLUM1020 Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa
  3. OLUM1030 Entä jos ei suju? – Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet
  4. OLUM1040 Monikielisen oppijan matkassa – S2-oppijan kielitietoinen opetus
  5. OLUM1050 Kirjariemua ja kirjoitusintoa – Näkökulmia sanataiteeseen ja uuteen kirjoittamiseen
  6. OLUM1060 Monilukutaidon ohjaaminen digiajassa – Nettilukutaidot ja digitaalinen tuottaminen

Kaksi ensimmäistä opintojaksoa muodostavat kokonaisuuden perustan. Siksi niiden opiskelua suositellaan ennen valinnaisia opintojaksoja, joista opiskelija valitsee kolme. Yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella myös itsenäisinä suoritusjaksoina.

Learning outcomes

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija

  • osaa tarkastella luku- ja kirjoitustaitojen oppimista ja opetusta tutkimustiedon ja opetussuunnitelmien näkökulmista
  • tuntee luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen erityispiirteitä eri ikä- ja kehitysvaiheissa
  • osaa edistää kielitietoista toimintakulttuuria
  • osaa ohjata monilukutaidon (monimuotoisten tekstien tulkinnan, tuottamisen ja arvioinnin) oppimista
  • on saanut valmiuksia vastata yksilöllisiin tarpeisiin luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa sekä tukea kaikkien oppijoiden suomen kielen oppimista ja monikielisyyttä
  • tuntee pedagogisia lähestymistapoja oppimismotivaation tukemiseen ja oppimisen formatiiviseen arviointiin
  • ymmärtää innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen sekä lukemiseen sitoutumisen merkityksen luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisessa
  • osaa soveltaa toiminnallisia työtapoja sekä tieto- ja viestintäteknologiaa luku- ja kirjoitustaitojen ohjaamisessa  

Structure

Select all (25 cr)