ERIS303 Yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus ja pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Esteettömyys, tiedostava ja valtauttava kasvatus, vammaiskulttuuri ja -taide, vammaiskäsityksiin vaikuttaminen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen (Disability Studies) ja sen kasvatustieteellisen alahaaran (Disability Studies in Education) teoreettiset lähtökohdat
- soveltaa em. käsitteitä inklusiivisen opetuksen ja erityispedagogiikan arviointiin

- arvioida oppimisympäristöjen ja erilaisten pedagogisten ratkaisujen esteettömyyttä, saavutettavuutta ja käytettävyyttä
- esittää keinoja vaikuttaa vammaiskäsityksiin

Oppimateriaalit

Connor, D., Valle, J.W. & Hale, C. 2015. Practicing Disability Studies in Education. Acting toward social change. Peter Lang: New York. ISBN 978-1-4331-2551-5 (paper back), 978-1-4539-1446-5 (e-book).

Muu oppimateriaali ilmoitetaan opetusohjelmassa (tieteellisiä artikkeleita).

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille (pääaineopiskelijat) ja kv-opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen lukupiiriin ja ryhmätehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille (pääaineopiskelijat) ja kv-opiskelijoille.
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

lukupiiri- ja pienryhmätyöskentely (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus

x

itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi

Opetus