LNLP1005 Physical activity promotion and sports pedagogy for youth (3 cr)
Description
Lasten ja nuorten liikunnan edistämisen mallit ja suomalaiset ja kansainväliset ohjelmat.
Lasten ja nuorten liikuntapedagogiset erityiskysymyksiä eri ikävaiheina.
Liikunnan turvallisuus ja vasta-aiheet sekä toimintakyvyn rajoitteiden huomiointi ohjaamisessa ja opetuksessa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata lasten ja nuorten liikunnan edistämisen teoreettisia perusteita
- osaa soveltaa lasten ja nuorten liikunnan ohjaukseen soveltuvia didaktisia ja pedagogisia menetelmiä
- tietää liikunnan opetuksen ja ohjaamisen eriyttämisen periaatteita ja vaikuttavia tekijöitä
Compulsory prerequisites
Study materials
Lakka TA, ym. Lasten terveyden edistäminen. Teoksessa Näkökulmia terveyden edistämiseen. Toim. Pietilä AM, Terkamo-Moisio A. Kuopio. Publications of the University of Eastern Finland, General Series, no 26, 2019. Sivut 141-146, 150-153.
Liikunnan didaktiikka. Teoksessa Jaakkola T, Liukkonen J & Sääkslahti A (toim). Liikuntapedagogiikka. Sivut: 276-366.
- Sääkslahti A. Liikunnanopetuksen suunnittelu.
- Liukkonen J & Jaakkola T. Oppimista tukevan motivaatioilmaston luominen.
- Jaakkola T & Sääkslahti A. Liikunnanopetuksen opetustyylit.
- Jaakkola T & Mononen K. Opetustapahtuman ohjaaminen: ohjeet, näytöt ja palautteen antaminen.
- Rantalainen M & Kaski S. Organisointi ja järjestyksen ylläpito liikuntatunneilla.
- Jaakkola T. Liikuntataitojen opettaminen.
Liikuntapedagogiikan erityiskysymyksiä. Teoksessa Jaakkola T, Liukkonen J & Sääkslahti A (toim). Liikuntapedagogiikka. Sivut: 410-484.
- Huovinen T & Rintala P. Yksilön huomioiminen liikuntapedagogiikassa.
- Asunta P, Viholainen H & Ahonen T. Motorisen oppimisen vaikeudet liikuntapedagogiikan arjessa.
- Siljamäki M. Monikulttuurisuus osana liikuntapedagogiikkaa.
- Kokkonen M. Liikuntapedagogiikan yhdenvertaisuus – sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen näkökulma.
Haapala HL, ym. Adolescents’ physical activity at recess and actions to promote a physically active school day in four Finnish schools. Health Educ Res 2014;29:840-852.
Haapala HL, ym. Recess physical activity and school-related social factors in Finnish primary and lower secondary schools: cross-sectional associations. BMC Public Health 2014;14:1114.
Oheiskirjallisuus:
Muita materiaaleja ajankohtaisesta kotimaisesta kirjallisuudesta sekä tutkimuksista, esimerkiksi Liikkuva varhaiskasvatus- (Ilo kasvaa liikkuen -ohjelma), Liikkuva koulu- sekä Liikkuva opiskelu –ohjelmista.