Tietotekniikan maisteriohjelma

Tutkintonimike:
Filosofian maisteri
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Ylempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
120+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Tietotekniikkaa löytyy kaikkialta: taskusta, terveysteknologiasta, lentokoneista, koulusta, kavereilta, maan alta ja päältä. Ja löytyyhän sitä tietysti myös tietokoneista, matkapuhelimista, 3D-televisioista ja netistä. Tietotekniikassa pureudutaan siihen, miten näitä eri systeemejä ja laitteita suunnitellaan ja toteutetaan erityisesti niissä asustavien tietokoneohjelmien muodossa. Mitä kaikkea informaatiota voidaan yleensä siirtää paikasta toiseen ja miten? Entä minkä takia pelit tunnistavat olohuoneessa pomppimisen ja pisteiden metsästyksen pelikonsolissasi?

Tietotekniikan opetuksen ja tutkimuksen painoalat liittyvät informaatioteknologian keskeisiin alueisiin. Tällaisia ovat mm. vaativien ohjelmistojen suunnittelu ja toteutus, tietotekniikan hyödyntäminen koulutuksessa, tietoverkkojen tiedonsiirtojärjestelmien suunnittelu ja hallinta sekä tehokasta tietokonelaskentaa hyödyntävien numeeristen ja matemaattisten menetelmien ja mallien käyttö esimerkiksi teollisten tuotteiden suunnittelussa, teollisten prosessien ohjauksessa, luonnontieteellisessä mallintamisessa ja suurten tietoaineistojen analyysissä. Ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikan opintosuunnan tutkinnossa yhdistetään tietotekniikkaan matematiikan opintoja, joita täydentävät mm. monipuoliset vapaat sivuaineopinnot. Matematiikan opinnot eivät ole pakollisia koulutusteknologian opintosuunnassa.

Tutkinto-ohjelman ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikan opintosuunnan rakenne taulukkomuodossa:
https://www.jyu.fi/it/opiskelu-ohjeet/TTL-ohjeet/ops2014-2017/tie-fm-ohtli

Sovelletun matematiikan ja laskennallisten tieteiden opiskelussa yhdistyvät sovelletun matematiikan ja tieteellisen laskennan käsitteet ja tietokonetoteutuksissa sovellettavat menetelmät. Opintosuunnan opintoihin voi sisältyä teoreettisia matematiikan kursseja sekä soveltavampia laskennallisten tieteiden, optimoinnin ja päätöksenteon sekä data-analytiikan ja kognitiivisen laskennan kursseja.

Tutkinto-ohjelman sovelletun matematiikan jja laskennallisten tieteiden opintosuunnan rakenne taulukkomuodossa:
https://www.jyu.fi/it/opiskelu-ohjeet/TTL-ohjeet/ops2014-2017/tie-fm-sovm-lt

Tietotekniikan aineenopettajaksi opiskeltaessa pääaineena on tietotekniikka ja opintosuuntana koulutusteknologia. Lisäksi tutkintoon kuuluvat mm. opettajan pedagogiset opinnot sekä valinnaisia sivuaineopintoja. Tietotekniikan aineenopettajat sijoittuvat opettajiksi peruskoulun 7. – 9. luokille, lukioihin ja ammattiopistoihin sekä työkokemuksen myötä myös korkeakouluihin sekä yrityssektorille kouluttajiksi. Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön yhteys, ja opintoihin sisältyy käytännön harjoittelua. Aiempaa kokemusta tietokoneista ei tarvitse olla, mutta toki siitä on hyötyä opintojen aikana. Tietotekniikan aineenopettajana voi tehdä merkityksellistä, vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvaa ja vaikuttavaa työtä, joka on monipuolista ja haastaa joka päivä oppimaan uutta. Opinnoissa tutustutaan erilaisiin teknologisiin välineisiin, joilla opetusta voidaan monipuolistaa ja kehittää, sovelletaan vaihtoehtoisia teknologiaa hyödyntäviä opetuskäytänteitä sekä tarkastellaan erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opiskelun, opetuksen ja koulutuksen näkökulmista. Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan tuoreimpaan tutkimukseen sekä antaa lähtökohtia koulutusteknologian alan tieteelliseen tutkimustoimintaan.

Tutkinto-ohjelman koulutusteknologian opintosuunnan rakenne taulukkomuodossa:
https://www.jyu.fi/it/opiskelu-ohjeet/TTL-ohjeet/ops2014-2017/tie-fm-koulutusteknologia

Osaamistavoitteet

Filosofian maisteriksi tietotekniikan ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikan tai sovelletun matematiikan ja laskennallisten tieteiden opintosuunnasta valmistuvalla opiskelijalla on vahva tietotekninen käytännön osaaminen. Hän osaa myös soveltaa tietotekniikan teorioita käytännössä. Lisäksi häneltä löytyy erityisosaamista valitsemaltaan tietotekniikan aihealueelta. Hän osaa tuottaa innovatiivisia ratkaisuja tietoteknisiin ongelmiin. Maisterin tutkinnon suorittanut osaa viestiä hyvin niin ammatillisissa kuin tieteellisissäkin tilanteissa sekä osaa toimia projektiryhmän jäsenenä. Hänellä on erinomaiset valmiudet alaan liittyvien uusien menetelmien ja teknologioiden kriittiseen arviointiin, soveltamiseen ja kehittämiseen. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja oppimistaan sekä tuntee tieteenalan, osaa soveltaa tutkimusmenetelmiä sekä ymmärtää alan ja tieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet. Hän osaa hankkia tietoa ja arvioida sitä kriittisesti. Hänellä on valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin.

Ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikan suuntautumisessa opiskelija erikoistuu laajojen ohjelmistojen tai tietoliikenneratkaisujen suunnittelun ja toteutuksen menettelytapoihin sekä mainittujen menettelytapojen järjestelmälliseen tutkimiseen.

Sovelletun matematiikan ja laskennallisten tieteiden opintosuunnan mukaisen maisterin tutkinnon suorittanut henkilö hallitsee laskennallisten tieteiden ja data-analyysin käsitteitä ja menetelmiä, joita käytetään itsenäisen ajattelun, päätöksenteon ja tutkimuksen perustana. Hän tunnistaa matematiikan ja lähitieteenalojen rajapinnoilla esiintyviä laskennallisia kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Tutkinto antaa valmiudet toimia laskennallisten menetelmien asiantuntijana tieteellistä tutkimusta tekevässä ryhmässä tai yritysmaailman tuotekehitysprojektissa.

Filosofian maisteriksi koulutusteknologiasta valmistuvalla opiskelijalla on vahva tietotekninen käytännön osaaminen. Maisteriksi valmistuva on tietotekniikan opetuksen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön ammattilainen. Hänellä on hyvät valmiudet työskennellä eri koulutusasteiden oppilaitoksissa ja liike-elämän koulutus- tai asiantuntijatehtävissä. Koulutusteknologian maisteriksi valmistuva osaa tarkastella erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja koulutuksen sekä ohjauksen näkökulmista. Hän osaa luoda monipuolisia oppimista tukevia ratkaisuja sekä oppimateriaaleja erilaisilla tekniikoilla. Maisterin tutkinnon suorittaneella on erinomaiset valmiudet alaan liittyvien menetelmien ja teknologioiden kriittiseen arviointiin, soveltamiseen ja kehittämiseen. Maisteriksi valmistuva osaa viestiä hyvin niin ammatillisissa kuin tieteellisissäkin tilanteissa. Hän osaa toimia projektiryhmän jäsenenä. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja oppimistaan.

Koulutusteknologian maisteri tuntee tieteenalan, osaa soveltaa tutkimusmenetelmiä sekä ymmärtää alan ja tieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet. Hän osaa hankkia tietoa ja arvioida sitä kriittisesti. Hänellä on valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin.

Rakenne

Valitse kaikki (0+ op)