OHKS1130 Counselling relationship and -process (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Description

Sisältö

Ohjaussuhteen eri ulottuvuudet ja ohjaussuhteiden dynamiikka
Dialoginen ohjaus
Ohjausprosessin erilaisia jäsennystapoja
Erilaisuuden huomioon ottaminen ohjauksessa

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ohjaussuhteen rakentumisen merkityksen
• jäsentää ohjausprosessin eri vaiheita
• osaa tunnistaa dialogisuuden mahdollisuuksia ohjaustyössä
• ymmärtää ja osaa huomioida kulttuurien välisyyden ja yksilöistä sekä heidän taustastaan kumpuavan erilaisuuden merkityksen ohjaussuhteessa

Additional information

Opintojakso kuuluu opettajan pedagogisiin opintoihin.

Study materials

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusjakson yhteydessä sovittava muu mahdollinen materiaali:

Literature

  • Rogers, C. Useita painoksia 1990-2011. The Carl Roders Reader. London: Constable.
  • Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling. 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
  • Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
  • Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item