OHKS1130 Ohjaussuhde ja –prosessi (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Ohjaussuhteen eri ulottuvuudet ja ohjaussuhteiden dynamiikka
Dialoginen ohjaus
Ohjausprosessin erilaisia jäsennystapoja
Erilaisuuden huomioon ottaminen ohjauksessa

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ohjaussuhteen rakentumisen merkityksen
• jäsentää ohjausprosessin eri vaiheita
• osaa tunnistaa dialogisuuden mahdollisuuksia ohjaustyössä
• ymmärtää ja osaa huomioida kulttuurien välisyyden ja yksilöistä sekä heidän taustastaan kumpuavan erilaisuuden merkityksen ohjaussuhteessa

Lisätietoja

Opintojakso kuuluu opettajan pedagogisiin opintoihin.

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusjakson yhteydessä sovittava muu mahdollinen materiaali:

Kirjallisuus

  • Rogers, C. Useita painoksia 1990-2011. The Carl Roders Reader. London: Constable.
  • Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling. 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
  • Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
  • Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde