VAAKOKERI Professional Studies in Early Childhood and Preschool Education as Separate Studies (75+ cr)
Description
varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat; lapsen varhaiskasvatussuunnitelma; pienen lapsen kasvu, kehitys ja kehitystä tukeva vuorovaikutus; pienryhmätoiminnan sekä esiopetuksen tavoitteet, sisällöt, suunnittelu ja arviointi; alkuopetuksen keskeiset sisällöt; lastenkirjallisuus; lapsen kielen kehitys; draamakasvatus; kuvataidekasvatus ja mediailmaisu; musiikkikasvatus; liikuntakasvatus; taito- ja taideaineiden integrointi; matematiikka; tiede- ja teknologiakasvatus; kestävän elämäntavan kasvatus ja kestävä kehitys; kolmiportainen tuki; yksilöllisen tuen muodot ja keinot; lapsen psyykkinen hyvinvointi ja mielenterveys; lasten terveys; varhaiskasvatustyön moraaliset ja eettiset lähtökohdat; kulttuurinen moninaisuus; kasvatusyhteistyö; perhe; monialainen yhteistyö
Learning outcomes
Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot suoritettuaan opiskelija
hallitsee työtään ohjaavan lainsäädännön ja eettiset periaatteet
hallitsee suunnittelua ohjaavat asiakirjat ja arviointimenetelmien käytön, sekä osaa soveltaa niitä pedagogisessa toiminnassaan
kykenee soveltamaan keskeisiä kehitys- ja oppimisteorioita sekä omaa käyttöteoriaansa kasvatustyössään
ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset sisällöt ja niiden merkityksen osana lapsen kasvua, kehitystä, hyvinvointia ja oppimista sekä osaa soveltaa oppimaansa osana jatkuvasti muuttuvia toimintaympäristöjä
ymmärtää varhaiskasvatuksen sisältöjen (muun muassa kieli, matematiikka ja STEAM, taito- ja taideaineet) merkityksen lapsen tasapainoiselle kehitykselle, kasvulle ja oppimiselle
ymmärtää leikin merkityksen keskeisenä osana lapsen oppimista ja osaa hyödyntää leikkiä pedagogisesti
osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida, dokumentoida ja kehittää toimintaa tavoitteena kokonaisvaltainen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen
osaa huomioida lasten iän ja kehitystason toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa toimia kasvatusyhteistyössä vanhempien ja monialaisten verkostojen kanssa
kykenee kriittisesti reflektoimaan ja kehittämään sekä omaa että työyhteisönsä toimintaa