YMAS2140 Pricing Management (6 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Jyväskylä University School of Business and Economics
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Tweet text
Hinnoittelun johtaminen -kurssilla perehdytään yritysten hinnanasetantaan ja hinnoittelun johtamisen keskeisiin kysymyksiin teorian ja käytännön kautta.
Description
Sisältö
- Hinnoittelujohtamisen keskeiset teoriat ja käsitteet
- Keskeiset hinnoittelustrategiat
- Hinnoitteluprosessi ja siihen liittyvät keskeiset menetelmät
- Kustannukset hinnoittelussa
- Hinnoitteluun liittyvä lainsäädäntö
- Arvoperusteinen ja psykologinen hinnoittelu
- Hinta- ja arvoviestintä
YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen opintojaksolla:
Kulutus- ja tuotantotapojen kestävyyden huomioiminen hinnoittelun johtamisessa.
Hinnoittelun toimintojen ja prosessien tehokkuuden, läpinäkyvyyden ja tilivelvollisuuden kehittäminen ja varmistaminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Kriittisesti analysoida markkinaolosuhteita hinnoittelun näkökulmasta
- Analysoida keskeisten hinnoittelustrategioiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisissa markkinaolosuhteissa
- Ymmärtää hinta-kysyntä-kannattavuus -yhteyden
- Syvällisesti ymmärtää ja arvioida hinnoittelun vaikutuksia asiakkaan ostokäyttäytymiselle
- Tulkita markkinaympäristöä ja tehdä perusteltuja päätöksiä hinnoitteluprosessin eri vaiheissa
- Kriittisesti analysoida markkinaolosuhteita hinnoittelun näkökulmasta
- Analysoida keskeisten hinnoittelustrategioiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisissa markkinaolosuhteissa
- Ymmärtää hinta-kysyntä-kannattavuus -yhteyden
- Syvällisesti ymmärtää ja arvioida hinnoittelun vaikutuksia asiakkaan ostokäyttäytymiselle
- Tulkita markkinaympäristöä ja tehdä perusteltuja päätöksiä hinnoitteluprosessin eri vaiheissa
Description of prerequisites
Markkinoinnin aineopinnot.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Kurssikirja, luennoitsijan osoittamat artikkelit ja muu luentoaineisto.
Literature
- Nagle, T., Hogan, J. & Zale, J. 2017. The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitable Business. New International Edition, 5. painos (4. painos käy myös). Pearson.; ISBN: 978-1292023236
Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Luennot, tentti ja harjoitustyö
Time of teaching:
Period 3
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (6 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
14.1–20.2.2025 Blended teaching
Enrolment closedTeaching ended
3.3–10.3.2025 Electronic exam, Final exam as an eExam
Enrolment closedTeaching ended
31.3–7.4.2025 Electronic exam, Resit exam
Enrolment closedTeaching ended
19.5–25.5.2025 Electronic exam, Resit exam
Enrolment open