YMAS2140 Pricing Management (6 cr)
Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Jyväskylä University School of Business and Economics
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Tweet text
Hinnoittelun johtaminen -kurssilla perehdytään yritysten hinnanasetantaan ja hinnoittelun johtamisen keskeisiin kysymyksiin teorian ja käytännön kautta.
Description
Sisältö
- Hinnoittelujohtamisen keskeiset teoriat ja käsitteet
- Keskeiset hinnoittelustrategiat
- Hinnoitteluprosessi ja siihen liittyvät keskeiset menetelmät
- Kustannukset hinnoittelussa
- Hinnoitteluun liittyvä lainsäädäntö
- Arvoperusteinen ja psykologinen hinnoittelu
- Hinta- ja arvoviestintä
YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen opintojaksolla:
Kulutus- ja tuotantotapojen kestävyyden huomioiminen hinnoittelun johtamisessa.
Hinnoittelun toimintojen ja prosessien tehokkuuden, läpinäkyvyyden ja tilivelvollisuuden kehittäminen ja varmistaminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Kriittisesti analysoida markkinaolosuhteita hinnoittelun näkökulmasta
- Analysoida keskeisten hinnoittelustrategioiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisissa markkinaolosuhteissa
- Ymmärtää hinta-kysyntä-kannattavuus -yhteyden
- Syvällisesti ymmärtää ja arvioida hinnoittelun vaikutuksia asiakkaan ostokäyttäytymiselle
- Tulkita markkinaympäristöä ja tehdä perusteltuja päätöksiä hinnoitteluprosessin eri vaiheissa
- Kriittisesti analysoida markkinaolosuhteita hinnoittelun näkökulmasta
- Analysoida keskeisten hinnoittelustrategioiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisissa markkinaolosuhteissa
- Ymmärtää hinta-kysyntä-kannattavuus -yhteyden
- Syvällisesti ymmärtää ja arvioida hinnoittelun vaikutuksia asiakkaan ostokäyttäytymiselle
- Tulkita markkinaympäristöä ja tehdä perusteltuja päätöksiä hinnoitteluprosessin eri vaiheissa
Description of prerequisites
Markkinoinnin aineopinnot.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Kurssikirja, luennoitsijan osoittamat artikkelit ja muu luentoaineisto.
Literature
- Nagle, T., Hogan, J. & Zale, J. 2017. The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitable Business. New International Edition, 5. painos (4. painos käy myös). Pearson.; ISBN: 978-1292023236
Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Luennot, tentti ja harjoitustyö
Time of teaching:
Period 3
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (6 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish