VKTS1009 Expertise and Organizational Leadership in Early Childhood Education (4 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

- Johtajuuden ja pedagogisen johtajuuden teoreettinen ja sisällöllinen tarkastelu varhaiskasvatuksessa

-kehittämistyö osana varhaiskasvatuksen jaettua johtajuutta

- työyhteisön jatkuvan oppimisen ja pedagogisen asiantuntijuuden tukeminen

- varhaiskasvatuksen asiantuntijuus, identiteetti ja ammatillinen toimijuus työelämän muuttuvissa ympäristöissä

Learning outcomes

  • Opintojakson opinnot suoritettuaan opiskelija

    - osaa reflektoida ja jäsentää kehittyvää varhaiskasvatuksen asiantuntijan identiteettiään ja ammatillista toimijuuttaan työelämän muuttuvissa konteksteissa

    - ymmärtää johtajuuden ilmiön ominaispiirteet ja rakentumisen

    - tuntee johtajuusteorioita sekä johtajuutta koskevia uusimpia lähestymistapoja

    - osaa tarkastella pedagogista johtajuutta ja kehittämistyötä varhaiskasvatuksen organisaation eri tasoilla 

Additional information

Pakollinen opintojakso varhaiskasvatustieteen syventävissä opinnoissa.

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Description of prerequisites

suoritettuna opintojaksot VKTA1029 Pedagoginen asiantuntijuus ja tiimijohtajuus sekä VAAM3020 Syventävä harjoittelu tai kandidaatin tutkinto

Study materials

Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):

Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen,J., Risku, M. & Smeds-Nylund, A-S. (2023) Challenges and Reflections for Developing Leadership in Educational Contexts.

Challenges and Reflections for Developing Leadership in Educational Contexts | SpringerLink

Northouse, P.G. (2021). Leadership: theory and practice. 9th ed.Sage.

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.



Completion methods

Method 1

Description:
Luennot, lukupiirityöskentely, seminaari, HOPSin laatiminen (ilmoittaudu yhteen HOPS-ohjaukseen) , itsenäinen työskentely.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching