VKTM1060 Caring Relationships and Sense of Community as a Resource for Early Childhood Education and Care (5+ cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish, Swedish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025

Description

Yhteisöllisyys, kuuluminen, yhdenvertaisuus, moninaisuus, ristiriitojen rakentava ratkaiseminen, työhyvinvointi, työyhteisö, tunnetoimijuus varhaiskasvatuksessa, yhteishuolenpito, kasvatusyhteistyö, pedagogiset työtavat, kehittävä työote.

Osallistuminen verkko-opetukseen, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely verkkoympäristössä, TUIKKU-ohjelman toteutus varhaiskasvatuksessa tai muulla sovitulla tavalla, tehtävien tekeminen hyväksytysti, kokoava portfolio. 

Gemenskap, tillhörighet, likvärdighet, mångfald, konstruktiv konfliktlösning, arbetshälsa, arbetsgemenskap, emotionellt aktörskap i småbarnspedagogik, gemensam omsorg, samarbete i uppfostran, pedagogiska arbetsmetoder, utvecklande arbetsgrepp.

Deltagande i webbundervisning, självständigt arbete och grupparbete i webbmiljö, genomförande av TUIKKU-programmet inom småbarnspedagogik eller på annat överenskommet sätt, godkänt genomförande av uppgifter, sammanställning av portfölj

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kuulumista varhaiskasvatuksessa ja toimia rakentavasti erilaisissa ristiriitatilanteissa,
  • osaa huomioida lasten ja perheiden yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden kysymyksiä,
  • osaa tarkastella moninäkökulmaisesti työhyvinvoinnin kysymyksiä ja tunnetoimijuutta varhaiskasvatuksen arjessa,
  • osaa tukea yhteishuolenpitoa ja kasvatusyhteistyötä vanhempien kanssa,
  • tietää ja osaa soveltaa tunnetaitojen ja osallisuuden edistämiseen soveltuvia työmenetelmiä työssään
  • on omaksunut kehittävän työotteen näiden taitojen edistämisessä omassa työssään ja työyhteisössään.
Efter presterad studieperiod kan studerande
  • stärka gemenskap och tillhörighet inom småbarnspedagogik och agera konstruktivt i olika konfliktsituationer,
  • beakta frågor om likvärdighet och mångfald hos barn och familjer,
  • ur olika synvinklar granska frågor om arbetshälsa och emotionellt aktörskap i småbarnspedagogikens vardag,
  • stödja gemensam omsorg och samarbete i uppfostran med föräldrar.
  • Studerande känner till och kan tillämpa arbetsmetoder som är lämpliga för att främja emotionella färdigheter och delaktighet i sitt arbete
  • samt har antagit ett utvecklingsinriktat arbetsgrepp för att främja dessa färdigheter i sitt arbete och sin arbetsgemenskap.

Additional information

Arviointi perustuu oppimistehtäviin

Bedömningen grundas på inlärningsuppgifter


Study materials

Kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Litteratur enligt överenskommelse

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish, Swedish

Teaching