TTMS1005 Health and Society (6 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla tarkastellaan terveyteen vaikuttavia yhteiskunnallisia tekijöitä historiasta nykypäivään ja tulevaisuuteen.

Description

Teema 1 (3 op):

  • Terveyteen vaikuttavia yhteiskunnallisia tekijöitä historian eri aikakausina

Teema 2 (3 op):

  • Megatrendit ja terveys
  • Demokratia, osallisuus ja luottamus terveyden edellytyksenä
  • Tulevaisuuden terveyshaasteita ja mahdollisuuksia
  • Teknologia ja digitalisoituminen terveyden näkökulmasta
  • Informaatiovaikuttaminen
  • Ympäristöjen turvallisuus ja väkivallan ehkäisy 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • eritellä ja arvioida keskeisiä yhteiskunnallisia terveyteen ja sairauteen vaikuttaneita tekijöitä historian eri aikakausina Suomessa ja globaalisti
  • analysoida ja arvioida nykyisten ja tulevien yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia ja kehityskulkujen merkitystä terveyden näkökulmasta 

Additional information

Syyslukukausi ja kevätlukukausi   

Study materials

Teema 1:

Tentittävä kirjallisuus

  • Harjula, M. 2007. Terveyden jäljillä. Suomalainen terveyspolitiikka 1900-luvulla. Tampere: Tampereen yliopistopaino. (141 s.)
  • Vuorinen, H.S. 2010. Taudit, parantajat ja parannettavat. Lääketieteellinen historia. Tampere: Vastapaino. (293 s.) 


Teema 2:

  • Teeman 2. oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa 


Completion methods

Method 1

Description:
Teema 1: tentti, Teema 2: oppimistehtävät
Evaluation criteria:
Tentti ja oppimistehtävät 100% (Teema 1: tentti 50%, Teema 2: oppimistehtävät 50%)
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Exam (3 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (3 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching