TTIA1105 Individual and Social Dimensions of Adult Learning (5 cr)
Tweet text
Description
- Oppimisteoriat, erityisesti aikuisen oppijan näkökulmasta
- Oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen kehollinen perusta, emootiot ja tunteet)
- Oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisoppiminen ja -opettaminen, ryhmäilmiöt)
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
ymmärtää keskeisiä aikuisen oppimisen teoreettisia lähestymistapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
ymmärtää oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien yhteyden ja dynamiikan
soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis-, opetus- ja ohjaustilanteisiin
Study materials
Aubrey, K. & Riley, A. (2019). Understanding and using educational theories. London: SAGE Publications.
Gronow, A. & Kaidesoja, T. (toim.) (2017). Ihmismielen sosiaalisuus. Tallinna: Gaudeamus Oy. (myös e-kirjana)
Illeris, K. (2009). Contemporary theories of learning. Learning theories…in their own words. London: Routledge [myös e-kirjana]
Kallio, E. (toim.) (2016). Ajattelun kehitys aikuisuudessa – Kohti moninäkökulmaisuutta. FERA, Suomen kasvatustieteellinen seura, kasvatusalan tutkimuksia 71. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino [myös e-kirjana]
Mezirow, J. & Taylor, E. W. (Eds) 2009. Transformative Learning in Practice: Insights from Community. [myös e-kirjana]
Niemistö, R. 2012. Ryhmän Luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Gaudeamus Oy (myös e-kirjana)
Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali.