TIES471 Real-time Rendering (5 cr)
Description
Sisältö
Johdatus reaaliaikaiseen renderöintiin eli hahmontamiseen (MOT-sanakirjan suomennos). Kertausta ja syvennystä esitiedoista: grafiikkaliukuhihna, koordinaatistomuunnokset, materiaalit, teksturointi. Uutta asiaa: Modernin näytönohjaimen arkkitehtuuri, GPU liukuhihna ja varjostimet, varjostinkielellä ohjelmoiminen, kehittyneet varjostintekniikat, valaistus, kuvaperustaiset tekniikat, monikulmiotekniikat, kaarevat pinnat, näkymänhallinta, liukuhihnan optimointi, renderöinti VR-laseissa ja AR-sovelluksissa.
Learning outcomes
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää nykyisissä peleissä ja sovelluksissa käytettävien renderöintimenetelmien toiminnan myös laitteistoarkkitehtuurin näkökulmasta. Hänellä on valmiudet renderöintimenetelmien hyödyntämiseen eri sovelluksissa. Opiskelija saa käsityksen aiheeseen liittyvästä tämän hetken tutkimuksesta.
Description of prerequisites
Tietokonegrafiikan perusteet sekä Algoritmit 1 ja 2 täytyy olla. Kaikki matematiikan kanssa tehty aiempi askartelu auttaa ja erityisesti lineaarialgebran kurssi on vahvasti suositeltava käydä ennen tätä.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
- TIEA311 Introduction to Computer Graphics (5 cr)
- ITKA201 Algorithms 1 (5 cr)
- TIEA211 Algorithms 2 (4 cr)Not published for this curriculum period
Recommended prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Avoimesti lisensoidut ja saatavilla olevat tutoriaalit. Grafiikkarajapintojen dokumentaatiot. Tieteelliset artikkelit alan lehdissä ja konferensseissa.