TERV305 Research in Teaching Health Education (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla käsitellään tutkimuksen tekemisen periaatteita ja käytänteitä sekä yleisesti että lukio-opetuksen näkökulmasta.

Description

  • Tieteellisen tiedon ja sen hankkimisen yleisperiaatteet
  • Keskeiset terveystutkimuksen tutkimusorientaatiot ja -menetelmät (määrällinen ja laadullinen)
  • Tutkimuksen vaiheet
  • Tiedon ja tutkimuksen luotettavuuden arviointi
  • Tutkimuseettiset periaatteet
  • Ydinainesanalyysi: lukion TE2 Terveys ja ympäristö moduulin tavoitteet terveystutkimuksen osalta   

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • selittää tutkimuksen tekemiseen liittyviä peruskäsitteitä ja käyttää niitä luontevasti oppimistehtävässään
  • esitellä terveystutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä
  • eritellä perustellen mitä lukiolaisen tulee osata TE2 moduulin jälkeen terveystutkimuksesta (ydinainesanalyysi) 

Additional information

Syyslukukausi, kevätlukukausi 

Study materials

Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2018. Tutki ja kirjoita. 22. painos. Helsinki: Tammi. (464 s.)

Menetelmäopetuksen tietovaranto. Tampereen yliopisto. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/

Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto. https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja

Sarja, T. 2016. Kuka oikein tietää - Kun mielipide haastoi tieteen. Jyväskylä: Docendo. (235 s.)

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta. (32 s.) https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf

Valli, R. & Aarnos, E. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (5. uudistettu painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (233 s.)

Valli, R., Aaltola, J. & Herkama, S. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5. uudistettu ja täydennetty painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (272 s.) 

Completion methods

Method 1

Description:
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä
Evaluation criteria:
Oppimistehtävä 100 %
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching