TERV305 Research in Teaching Health Education (5 cr)
Tweet text
Description
- Tieteellisen tiedon ja sen hankkimisen yleisperiaatteet
- Keskeiset terveystutkimuksen tutkimusorientaatiot ja -menetelmät (määrällinen ja laadullinen)
- Tutkimuksen vaiheet
- Tiedon ja tutkimuksen luotettavuuden arviointi
- Tutkimuseettiset periaatteet
- Ydinainesanalyysi: lukion TE2 Terveys ja ympäristö moduulin tavoitteet terveystutkimuksen osalta
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää tutkimuksen tekemiseen liittyviä peruskäsitteitä ja käyttää niitä luontevasti oppimistehtävässään
- esitellä terveystutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä
- eritellä perustellen mitä lukiolaisen tulee osata TE2 moduulin jälkeen terveystutkimuksesta (ydinainesanalyysi)
Additional information
Syyslukukausi, kevätlukukausi
Study materials
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2018. Tutki ja kirjoita. 22. painos. Helsinki: Tammi. (464 s.)
Menetelmäopetuksen tietovaranto. Tampereen yliopisto. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto. https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Sarja, T. 2016. Kuka oikein tietää - Kun mielipide haastoi tieteen. Jyväskylä: Docendo. (235 s.)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta. (32 s.) https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
Valli, R. & Aarnos, E. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (5. uudistettu painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (233 s.)
Valli, R., Aaltola, J. & Herkama, S. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5. uudistettu ja täydennetty painos). Jyväskylä: PS-Kustannus. (272 s.)