RUOA2208 Theory and Practice of Second Language Learning (5 cr)
Description
Kurssilla yhdistetään ruotsin kielen oppimiseen liittyviä teorioita ja tutkimustietoa opetuksen käytänteisiin. Kurssilla pureudutaan oppimiseen ja opettamiseen liittyvään ajankohtaiseen tutkimukseen ja keskusteluun sekä kehitetään kriittistä ajattelukykyä. Kurssin aikana opiskelija reflektoi omaa oppimistaan, opettamistaan ja opetuksensa sisältöä sekä kehittää taitojaan opetusviestinnän, opetusmenetelmien ja tutkimustietoon pohjautuvan opetuksen osalta.
Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia opetustaitoja, suullista vuorovaikutustaitoa, esiintymistaitoa, sosiaalisia taitoja sekä palautteen antamista ja ryhmätyöskentelyä.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, suulliset esitelmät ja harjoitukset ryhmässä, oppimistehtävät/tentti
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- on tutustunut ruotsi kielen oppimiseen liittyvään tutkimukseen
- osaa soveltaa oppimaansa teoriaa ja tietoja käytäntöön
- osaa aktivoida muita sekä yleisluontoisissa että ammattiin liittyvissä puhetilanteissa
- harjaantuu käyttämään kieltä luontevasti opetustilanteissa sekä
- hallitsee opetusviestinnän perusteet.
Additional information
Suositus ajoituksesta
2. vuosi, ennen pedagogisten perusopintojen harjoittelujaksoa.
Description of prerequisites
Ruotsin kielen perusopinnot pääosin suoritettu.
Study materials
Kurssin oppimisympäristön materiaali ja/tai opetuksen yhteydessä esitetty materiaali sekä kurssikirjallisuus
Literature
- U. Tornberg. (2005). Språkdidaktik (3. uppl.). Stockholm: Gleerup.
- Flyman Mattsson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur AB.
- V. Blomström & C. Persson. (2014). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur.