RUOA2208 Theory and Practice of Second Language Learning (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kurssilla yhdistetään ruotsin kielen oppimiseen liittyviä teorioita ja tutkimustietoa opetuksen käytänteisiin. Kurssilla pureudutaan oppimiseen ja opettamiseen liittyvään ajankohtaiseen tutkimukseen ja keskusteluun sekä kehitetään kriittistä ajattelukykyä. Kurssin aikana opiskelija reflektoi omaa oppimistaan, opettamistaan ja opetuksensa sisältöä sekä kehittää taitojaan opetusviestinnän, opetusmenetelmien ja tutkimustietoon pohjautuvan opetuksen osalta.

Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia opetustaitoja, suullista vuorovaikutustaitoa, esiintymistaitoa, sosiaalisia taitoja sekä palautteen antamista ja ryhmätyöskentelyä.

Suoritustavat

Kontaktiopetus, suulliset esitelmät ja harjoitukset ryhmässä, oppimistehtävät/tentti

Learning outcomes

Kurssin suoritettuaan opiskelija

  • on tutustunut ruotsi kielen oppimiseen liittyvään tutkimukseen
  • osaa soveltaa oppimaansa teoriaa ja tietoja käytäntöön
  • osaa aktivoida muita sekä yleisluontoisissa että ammattiin liittyvissä puhetilanteissa
  • harjaantuu käyttämään kieltä luontevasti opetustilanteissa sekä 
  • hallitsee opetusviestinnän perusteet.

Additional information

Suositus ajoituksesta

2. vuosi, ennen pedagogisten perusopintojen harjoittelujaksoa.

Description of prerequisites

Ruotsin kielen perusopinnot pääosin suoritettu.

Study materials

Kurssin oppimisympäristön materiaali ja/tai opetuksen yhteydessä esitetty materiaali sekä kurssikirjallisuus 

Literature

  • U. Tornberg. (2005). Språkdidaktik (3. uppl.). Stockholm: Gleerup.
  • Flyman Mattsson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur AB.
  • V. Blomström & C. Persson. (2014). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Completion methods

Method 1

Description:
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %).
Evaluation criteria:
Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien suullisten ja kirjallisten tehtävien, aktiivisen osallistumisen sekä tentin perusteella.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish

Teaching