RUOA1201 Communication in Professional Life (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
Sisältö
Kurssilla tuotetaan erityyppisiä työelämään liittyviä multimodaalisia tekstejä, perehdytään tarkemmin erilaisten tekstityyppien ja genrejen ominaispiirteisiin sekä analysoidaan tekstejä ja vuorovaikutusta pragmatiikan käsitteitä käyttäen. Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia kirjallisia ja suullisia viestintätaitoja, digitaalisia taitoja, ryhmätyötaitoja ja palautteen antamisen taitoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee erilaisia multimodaalisia tekstilajeja
- osaa analysoida tekstejä ja vuorovaikutusta pragmatiikan käsitteitä käyttäen
- osaa käyttää erilaisia apuvälineitä sekä soveltaa oppimaansa tuottaessaan työelämässä tarvittavia erityyppisiä multimodaalisia tekstejä ja
- hallitsee hyvin kieliopin, sanaston ja tekstin jäsennyksen.
Description of prerequisites
RUOP202 Skriv- och textkompetens
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Kurssilla jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan.
Literature
- M. Bylin & B. Melander. (2023). Språkrådet rekommenderar. Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor. Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen. Saatavilla verkossa: https://sprakochfolkminnen.diva-portal.org/smash/get/diva2:1718953/FULLTEXT01.pdf
- B. Ehrenberg-Sundin, K. Lundin, Å. Wedin & M. Westman. (2014). Att skriva bättre i jobbet.
- C. Garlén & G. Sundberg. (2016). Handbok i svenska som andraspråk.
- Tandefelt, M. et al. (2017). Språk i skola och samhälle. Helsingfors: Svenska litteratursällskapet i Finland. Saatavilla verkossa: https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-skola-och-samhalle
- Myndigheternas skrivregler. (2014). (8. painos). Utgiven av Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen. Stockholm: Språkrådet och Nordstedts Juridik. Saatavilla verkossa: https://www.isof.se/download/18.17dda5f1791cdbd2873a99/1620030264840/Mynd-skrivreg2014-1.pdf
Completion methods
Method 1
Description:
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %).
Evaluation criteria:
Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien suullisten ja kirjallisten tehtävien sekä aktiivisen osallistumisen perusteella.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish