PSYA204 Qualitative Analysis Approaches and Reporting in Qualitative Studies (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Psychology
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla perehdytään laadullisiin analyysitapoihin ja harjoitellaan niiden soveltamista käytännössä.

Description

Perehdytään teksti- ja keskustelumuotoisten aineistojen käytön tietoteoreettisiin ja eettisiin perusteisiin psykologisessa tutkimuksessa, keskeisimpiin teoria- ja aineistolähtöisiin analyysikäytäntöihin ja niiden soveltamiseen, laadullisen analyysin varmentamisen menetelmiin sekä laadullisen tutkimusraportin kirjoittamiseen. Opintojaksolla toteutetaan pienimuotoinen harjoitustyö, jossa sovelletaan jotain laadullista tutkimusmenetelmää.  

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa vertailla laadullisia analyysitapoja toisiinsa niihin liittyvän tietokäsityksen, aineistoille asetettavien vaatimusten ja analyysitavan aineistolähtöisyyden näkökulmista sekä osaa valita tutkimuskysymyksen kanssa yhteensopivan analyysitavan. Opiskelija tuntee kahden erilaisen analyysitavan peruskäytännöt ja osaa toteuttaa aineiston analyysin yhtä analyysitapaa käyttäen. Opiskelijalla on valmiudet ongelmanratkaisuun, tutkimusmenetelmien kriittiseen ja eettiseen arviointiin, osaamisensa jakamiseen ja tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.  

Additional information

Opintojakso on tarkoitettu vain psykologian tutkinto-ohjelmissa (PsK + PsM/FM) opiskeleville ja on pakollinen niille, jotka haluavat tehdä kandidaatin ja/tai pro gradu tutkielmansa laadullisilla menetelmillä. Opintojakson voi suorittaa myös syventävien opintojen vaiheessa maisterin tutkintoon sisällyttäen.

Study materials

  • Harper, D & Thompson, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. TAI

  • Forrester, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage. 

  • Tseliou, E., Demuth, C., Georgaca, E., & Gough, B. (Eds.). (2023). The Routledge international handbook of innovative qualitative psychological research. Taylor & Francis.JA/TAI

  • Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain. 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Opintojakso arvioidaan kirjallisen harjoitustyön ja/tai tentin perusteella asteikolla hylätty-hyväksytty.
Time of teaching:
Period 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching