POMM1093 Environmental and Science Education (6 cr)
Tweet text
Description
Pedagogiseen tutkimukseen, diagnostiseen arviointiin ja aktiiviseen oppimiseen perustuvan opetuksen suunnittelu ja oppimisen arviointi. Osaamistavoitteiden, niihin soveltuvien opetusmenetelmien, oppimisympäristöjen ja arvioinnin tarkastelu. Ympäristöopin ja pedagogiikan ilmiöiden tutkiminen havaintojen, aineistojen ja suunniteltujen kokeiden avulla. Erilaisten luonnontieteellisten mallien rakentaminen ja soveltaminen sekä niiden pätevyyden ja käytön arviointi. Tiede- ja ympäristökasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen ymmärtäminen ympäristöä koskevien päätösten tekemisessä ja arvioinnissa.
Tutustutaan koulun ulkopuolisiin tiede- ja ympäristökasvatusta tarjoaviin toimijoihin ja yhteistyömahdollisuuksiin, esimerkiksi LUMA-toimintaan.
Pedagoginen osaaminen, tieteellinen osaaminen, yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen, eettinen osaaminen.Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee suunnittelemaan, ohjaamaan ja arvioimaan fysiikan, kemian, biologian ja maantiedon oppimista kansallisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti
- osaa asettaa ympäristöopin osaamistavoitteita, valita soveltuvia työtapoja näiden saavuttamiseksi ja arvioida tavoitteiden saavuttamista
- osaa ja haluaa rohkaista oppijoita havainnoimaan ympäröivää maailmaa, tulkitsemaan havaintojaan ja kommunikoimaan niistä luonnontieteellisin perusteluin eri tavoilla
- osaa käyttää poikkiluonnontieteellisiä periaatteita
- ymmärtää luonnontieteellisen tiedon luonnetta
- osaa suunnitella luonnontieteiden oppimistilanteita, joissa tutkitaan arkipäiväisiä opiskelijoille relevantteja tilanteita ja ongelmia
- kykenee ohjaamaan oppijoita tarkastelemaan luonnontieteen yhteyksiä yhteiskuntaan ja sen muutoksiin kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Study materials
Kurssialustalla (Moodle) mainitut materiaalit
Literature
- Juuti, K. (toim.) (2016). Ympäristöoppia opettamaan. Juva: PS-kustannus.