POMM1073 Music Education (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Musiikillinen toiminta, musiikin pedagogiikka, luovuus ja kulttuurikasvatus sekä oman musiikkisuhteen ja omien musiikillisten tietojen ja taitojen kehittäminen.

Description

Musiikillisen toiminnan, ilmaisun ja kuuntelun pedagogiikka, luovuus ja kulttuurikasvatus, omien musiikillisten tietojen ja taitojen kehittäminen. Oman musiikkisuhteen reflektointi ja kehittäminen. Opettajuuden reflektointi musiikin opettamisen näkökulmasta.


Kurssi sijoittuu kaikille seitsemälle opettajan ydinosaamisalueelle.

Eettinen osaaminen, Tieteellinen osaaminen, Vuorovaikutusosaaminen ja moninaisuuteen liittyvä osaaminen, Yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen, Pedagoginen osaaminen, Hyvinvointia vahvistava osaaminen, Esteettinen osaaminen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa käyttää ja soveltaa erilaisia musiikin pedagogisia työtapoja ja hyödyntää opetussuunnitelmaa
  • tunnistaa ja käyttää musiikin elementtejä
  • ymmärtää terveen äänenkäytön merkityksen ja osaa ohjata sen käyttöä
  • osaa ohjata musiikillista toimintaa laulaen, soittaen ja liikkuen
  • ymmärtää musiikin merkityksen oppiaineita yhdistävänä ja oppimista syventävänä laaja-alaisena tekijänä
  • osaa nuotinluvun perusteet ja ymmärtää musiikin symbolikieltä osana monilukutaitoa ja osaa hyödyntää musiikkikasvatusteknologiaa
  • osaa rytmi-, melodia- ja sointusoittimen käytön perusteita ja osaa säestää helppoja koululauluja sointumerkeistä ja nuoteista
  • osaa hyödyntää musiikkia osallistavana työvälineenä erilaisten oppijoiden kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukena
  • osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä, hyödyntää musiikillisia valmiuksiaan, ottaa vastuun oman musiikkisuhteensa kehityksestä ja musiikkipedagogisen ajattelunsa reflektoinnista
  • ymmärtää luovuuden, esteettisen kasvatuksen ja kulttuurikasvatuksen merkityksen lapsen kehityksen näkökulmasta.


Description of prerequisites

Ennen kurssin alkua olisi suositeltavaa olla suoritettuna POMM1002 Johdatus monialaisiin opintoihin (3 op). 

Study materials

Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Finn. Lectura.

Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat: Opimme soittamaan ja laulamaan, opimme oppimaan. Jyväskylä: PS-kustannus.

Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkia liikkuen. WSOYpro.

Kaikkonen, M., Salo, J., Vannasmaa, P. & Mäki, M. (toim.). 2020. Mahtava musiikki. Opas tasa-arvoiseen ja motivoivaan musiikinopetukseen. Oppimateriaalikeskus Opike.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkana. Musiikkikasvatus 19, 1, 29 - 41.

Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1994. Musiikin didaktiikka. WSOY.

Ruokonen, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.

Muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Completion methods

Method 1

Description:
Musiikin pedagogiikka 2 op: Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. Säestystaidot 2 op: Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Musiikin pedagogiikka 2 op: Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. Säestystaidot 2 op: oppimistehtävät verkkomateriaalin pohjalta.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
<p>Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.&nbsp;</p>
Language:
Finnish
Study methods:

Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. 

Study materials:

Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Finn. Lectura.

Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat: Opimme soittamaan ja laulamaan, opimme oppimaan. Jyväskylä: PS-kustannus.

Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkia liikkuen. WSOYpro.

 Kaikkonen, M., Salo, J., Vannasmaa, P. & Mäki, M. (toim.). 2020. Mahtava musiikki. Opas tasa-arvoiseen ja motivoivaan musiikinopetukseen. Oppimateriaalikeskus Opike.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkana. Musiikkikasvatus 19, 1, 29 - 41.

Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1994. Musiikin didaktiikka. WSOY.

Ruokonen, I. 2016. Esi- ja alkuopetuksen musiikin didaktiikka. Finn Lectura.

Muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Teaching

x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
<p>Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely.&nbsp;</p>
Language:
Finnish
Study methods:

Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely. 

Study materials:

Kurssilla erikseen sovittava materiaali

Teaching

x

Independent study (2 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
<p>Oppimistehtävät verkkomateriaalin pohjalta</p>
Language:
Finnish
Study methods:

Itsenäinen työskentely verkkomateriaalin pohjalta

Study materials:

Verkkomateriaali

Teaching