OLUM1030 Difficulties in literacy development and skills (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla perehdytään lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksien ja vaikeuksien tunnistamiseen, arviointiin, kehityksen seurantaan sekä oppimisen tukemiseen.

Description

• oppiminen ja oppimisen vaikeudet

• puhutun ja kirjoitetun kielen kehityksen väliset yhteydet

• lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet ja oppimisen tuki

• luku- ja kirjoitustaitojen arviointi ja tuen suunnittelu

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuasi

• tunnistat oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä yhteyksiä

• ymmärrät puhutun ja kirjoitetun kielen kehityksen välisiä yhteyksiä

• tunnistat lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksia, taitoja ja vaikeuksia 

• ymmärrät taitojen arvioinnin periaatteita 

• olet saanut valmiuksia yksilöllisesti kohdennetun tuen suunnitteluun, toteuttamiseen ja vaikuttavuuden arviointiin  

Description of prerequisites

Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltaviksi opintojaksot ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot (5 op)” sekä ”Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa (5 op)”.

Study materials

Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.

  • Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (toim.). (2019 tai uudempi painos). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti. [Myös E-kirja.]
  • Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T., & Ketonen, R. (toim.). (2014). Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. 4. uudistettu painos. PS-kustannus. TAI Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., & Ukkola, S. (toim.). (2020). Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. [Myös E-kirja.]
  • Takala, M., & Kairaluoma, L. (toim.). (2019). Lukivaikeudesta lukitukeen. Gaudeamus. [Myös E-kirja.]

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Oppimistehtävä
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching