OHPA229 Societal Structures and Education (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Pedagogiset traditiot, lainsäädäntö, työelämä ja opetussuunnitelma pedagogin työn rajaajina ja mahdollistajina 

Sivistyspedagogiikka 

Kriittisen pedagogiikan teoria 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • hahmottaa yhteiskunnallisten rakenteiden ja koulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä 
  • tunnistaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja niiden yhteyttä opettajan työhön
  • arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä koulutuksen arvoperustana, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoimana. 

Study materials

Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2014. Koulutuksella työntekijäkansalaiseksi. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus. 

Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino. 

Hooks, B. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura. 

Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Helsinki: Otava. 

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelija osallistuu opetukseen, pienryhmän työskentelyyn sekä tekee itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching