OHPA229 Societal Structures and Education (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
Pedagogiset traditiot, lainsäädäntö, työelämä ja opetussuunnitelma pedagogin työn rajaajina ja mahdollistajina
Sivistyspedagogiikka
Kriittisen pedagogiikan teoria
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa yhteiskunnallisten rakenteiden ja koulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä
- tunnistaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja niiden yhteyttä opettajan työhön
- arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä koulutuksen arvoperustana, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoimana.
Study materials
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2014. Koulutuksella työntekijäkansalaiseksi. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus.
Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Hooks, B. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Helsinki: Otava.
Completion methods
Method 1
Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelija osallistuu opetukseen, pienryhmän työskentelyyn sekä tekee itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish