OHKS2030 Work Practices and Methods of Guidance (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla perehdytään ohjaustyön teorioihin, työotteisiin ja menetelmiin. Opintojaksolla harjoitellaan erilaisten työotteiden ja menetelmien soveltamista ohjausvuorovaikutuksessa ja ohjausprosessien rakentamisessa sekä oman ohjaustyön ja ammattikäytäntöjen arviointia. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tuntee ohjaustyön keskeiset teoriat, työotteet ja menetelmät.

  • hahmottaa ohjaustyön erilaisten suuntausten ja työotteiden näkökulmat ohjauksen kohteisiin ja ohjausvuorovaikutuksen luonteeseen.

  • osaa soveltaa työotteita ja menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ohjausprosesseissa erilaisten yksilöiden ja ryhmien kanssa.

  • ymmärtää ohjaustyön, ohjausprosessien ja oman ammatillisen toiminnan arvioinnin lähtökohtia.

Additional information

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Ohjausteoriat, ohjauksen suuntaukset ja työotteet; ohjauksen suuntausten ja työotteiden näkökulmat ohjausprosessiin ja menetelmien hyödyntämiseen; työotteiden ja menetelmien tarkoituksenmukainen soveltaminen; ohjaustyön arvioinnin lähtökohtia. 

Description of prerequisites

OHKS2010 Opinto- ja uraohjauksen perusteet (5 op)

Study materials

Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus – opas uraohjauksen ammattilaisille.

McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: A practical guide for counsellors and helping professionals. Open University Press.

Peavy, R. V. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77979

Sampson, J. P., Jr., Lenz, J. G., Bullock-Yowell, E., Osborn, D. S., & Hayden, S. C. W. (toim.) (2023). Cognitive information processing: Career theory, research, and practice. Florida State Open Publishing. https://doi.org/10.33009/fsop_sampson1123

Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5

Teaching