OHJA5020 Career Guidance for Sustainable Future (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2023-2024, 2024-2025

Tweet text

Opintojaksolla tarkastellaan ohjauksen roolia ekososiaalisten kriisien ratkaisemisessa. Pääset myös ideoimaan ohjauksen tulevaisuutta yhdessä toisten kanssa.

Description

Kurssin keskeisenä sisältönä on:


− kestävyyteen liittyviä käsitteitä: kestävä kehitys, ekososiaalinen sivistys, planetaariset rajat, ihmisen ja muun luonnon yhteenkietoutuneisuus 


− green guidance 

− kestävä työ ja ekologinen jälleenrakentaminen 

− ympäristötunteet ja niiden kohtaaminen 

− tulevaisuususko ja aktiivinen toivo 

− ylisukupolvinen sosiaalinen oikeudenmukaisuus 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa


− tunnistaa yhtymäkohtia ohjaustyön ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamisen välillä 


− pohtia erilaisia näkemyksiä hyvästä elämästä ja niiden vaikutusta ohjaustyöhön 

− tarkastella kriittisesti ohjauksen rakenteita ja ohjaustoimintaa eri kestävyyden osa-alueiden näkökulmista 

− ideoida uusia ohjauksen toimintatapoja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi 

Study materials

Kaikille yhteinen kirjallisuus:


Plant, Peter 2015. Green Guidance: Guidance for the Future. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 26, n.1, primer cuatrimestre 2015, p.115–123.


Helne, Tuula & Hirvilammi, Tuuli 2021. Puristuksissa? Nuoret ja kestävän hyvinvoinnin ehdot. Kelan tutkimusyksikön julkaisuja.


Värri, Veli-Matti 2018. Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Vastapaino.



Lisäksi vähintään yksi seuraavista:


Aaltonen, V.A., Hiljanen, M., Layne, H., Lehtonen, A., Löyttyniemi, M., Mykrä, N., Virtanen, A.S. & Heikkinen, H.L.T. (2023). Education for planetary well-being. Teoksessa Elo, M., Hytönen, J., Karkulehto, S., Kortetmäki, T., Kotiaho, J.S., Puurtinen, M. & Salo, M. (toim.) Interdisciplinary perspectives on planetary well-being. Routledge Studies in Sustainable Development.


Foster, R., Salonen A.O. & Keto, S. (2019). Kestävyystietoinen elämänorientaatio pedagogisena päämääränä. Teoksessa Autio, T., Hakala, L. & Kujala, T. (toim.) Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. s. 121–144. Tampere University Press.


Grénman, M., Uusitalo, O. & Räikkönen, J. (2023). Eudaimonia and temperance. A pathway to a flourishing life. Teoksessa Elo, M., Hytönen, J., Karkulehto, S., Kortetmäki, T., Kotiaho, J.S., Puurtinen, M. & Salo, M. (toim.) Interdisciplinary perspectives on planetary well-being. Routledge Studies in Sustainable Development.


Sangervo, J., Jylhä K. M. & Pihkala, P. (2022). Climate anxiety: Conceptual considerations, and connections with climate hope and action. Global Environmental Change 76 (2022) 102569. Luettavissa: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378022001078


Taipale, T. & Houtbeckers, E. (2021). Kestävyysajattelu ILO:n vihreän työn raporteissa ja työelämän tutkimus kestävyyssiirtymässä. Työelämän tutkimus 19(1), 5–30. https://doi.org/10.37455/tt.102876


Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H., & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä: kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli [Dealing with a Wicked Problem – A model for holistic climate change education]. Kasvatus 48(5), 456–468.


Opintojakson aikana voidaan hyödyntää myös opettajan erikseen osoittamaa materiaalia. 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Verkko-opiskelu
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching