OHJA1305 Interaction and Dialogicity in Guidance Counselling (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Ohjaussuhde ja ohjausvuorovaikutus
  • Dialogisuus ja dialogitaidot vuorovaikutuksessa
  • Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa rakentaa ohjaussuhteita ja -prosesseja, joissa tuetaan yksilön ja ryhmien toimijuutta elämän eri vaiheissa/suunnanotoissa.
  • osaa toimia vuorovaikutussuhteissa eettisesti perustellulla tavalla, monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen
  • osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja tunnistaa niihin liittyviä vahvuuksia sekä kehittämiskohteita

Additional information

Tällä opintojaksolla käsitellään ohjausvuorovaikutuksen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja vuorovaikutuskanavissa. Lisäksi tarkastellaan ohjaussuhteen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kannalta keskeisiä käsitteitä ja taitoja. Niiden avulla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille, joissa huomioidaan ohjattavien/asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita, tuetaan heidän toimijuuttansa sekä toimitaan rakentavasti erilaisissa yhteisöissä. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää vuorovaikutusosaamistaan sekä ohjauksen menetelmäosaamistaan.

Study materials

Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.

Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus.

Peavy, R. V. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77979

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija ymmärtää eettisen harkinnan ja dialogitaitojen merkityksen ohjaussuhteissa ja monikanavaisissa ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida ohjausvuorovaikutustaan sekä kuvata vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan. 2) Ohjauksen menetelmäosaaminen: Opiskelija osaa arvioida eri menetelmien soveltuvuutta yksilöllisissä ja ryhmien kanssa toteutettavissa ohjaussuhteissa ja –prosesseissa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching