OHJA1205 Theoretical Approaches in Guidance Counselling (6 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on jäsentänyt itselleen kokonaiskuvan ohjaustyön keskeisistä teoreettisista lähestymistavoista
  • osaa soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja ohjattavan yksilöllisten tarpeiden mukaan
  • tunnistaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenee yksilöitä hyödyttävällä tavalla yhdistämään eri lähestymistapoja.

Additional information

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaustyön keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja ja opitaan arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Opiskelija kehittää ohjauksen teoria- ja menetelmäosaamistaan sekä kehittämisosaamistaan.

Study materials

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. CERIC.

Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5. painos. Open University Press. (e-kirja)

Patton, W & McMahon, M. 2014. Career Development and Systems Theory. SensePublishers.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Ohjauksen teoriaosaaminen: Opiskelija hahmottaa ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat. Opiskelija osaa soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä. 2) Ohjauksen menetelmäosaaminen: Opiskelija osaa arvioida keskeisten työmuotojen ja menetelmien soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa. 3) Ohjauksen kehittämisosaaminen: Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ohjaustoimintaa sekä asettaa uusia tavoitteita. Opiskelija osaa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista tietoa, joka palvelee ohjaajan ja hänen yhteisönsä kehittymistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching