ODKP1190 Drama Teacher as an Artist-Educator (5 cr)
Description
Sisältö
Ryhmälähtöinen taiteellinen oppimisprosessi (devising).
Draamaopettaja opettaja-taiteilijana.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa rakentaa ryhmälähtöisen taiteellisen oppimisprosessin (devising) ja arvioida prosessia
• osaa reflektoida omaa ja opiskeluryhmän oppimisprosessia pedagogisena, dialogisena ja eettisenä toimintana
• osaa kuvata omaa pedagogista toimintaansa ja ajatteluaan draamaopettajana
• ymmärtää draamakasvatuksen potentiaalin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa
• tietää draamakasvatuksen keskeisiä tutkimusteemoja ja tutkimuksia
Additional information
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Description of prerequisites
Erillisen haun ja valinnan kautta hyväksytyt.
Compulsory prerequisites
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:
Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre.
Oddey, A. 2001. Devising Theatre: a practical and theoretical handbook. London: Routledge.
Repo-Kaarento, S. 2010. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Niemistö, R. 2007. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia.
Prendergast, M. & Saxton, J. 2013. Applied drama: A facilitator's handbook for working in community. Bristol: Intellect.
Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.
Smart, J. & Mermikides, A. 2010. Devising in process. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.