ODKP1110 Basics of Drama Education and Genres (2 cr)
Description
Sisältö
• Draamakasvatuksen oppimispotentiaali
• Draamakasvatuksen genret ja keskeiset käsitteet
• Taiteellinen oppimisprosessi
• Osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen
Learning outcomes
Opintojaksot ODKP1110 ja ODKP1120 suoritettuaan opiskelija
• osaa määritellä draamakasvatuksen osana kasvatusta ja opetusta
• hallitsee draamakasvatuksen keskeiset käsitteet ja ymmärtää genreajattelun periaatteet
• ymmärtää teatterin kielen, improvisaation, dialogisuuden, roolien ja ryhmäprosessien merkityksen draamatyöskentelyssä
• ymmärtää taiteellisen oppimisprosessin pedagogiset ja eettiset pääperiaatteet
Additional information
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Description of prerequisites
Erillisen haun ja valinnan kautta hyväksytyt.
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:
Toivanen, T. 2015. Lentoon! Draama ja teatteri perusopetuksessa. Helsinki:Sanoma Pro Oy.; ISBN: 978-952-63-3546-9
Heikkinen, H. 2002. Draaman maailmat oppimisalueina. Draamakasvatuksen vakava leikillisyys. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4006-5
Niemistö, R. 2007. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia.; ISBN: 978-951-570-755-0
Repo-Kaarento, S. 2010. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki: Kansanvalistusseura.; ISBN: 978-951-9140-28-5
Heikkinen, H. 2004. Vakava leikillisyys: Draamakasvatusta opettajille. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Heikkinen, H. 2017. Ajattele toimien. Tampere: Draamatyö.
Laukka, S. & Mönkkönen, J. 2007. Yhtä draamaa: Oulun kaupungin draamaopetussuunnitelma. Helsinki: Draamatyö.
Opetushallitus. 2017. Taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Opetushallitus.
Opetushallitus. 2017. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Opetushallitus.
Prendergast, M. & Saxton, J. 2013. Applied drama: A facilitator's handbook for working in community. Bristol: Intellect.
Schonmann, S. 2011. Key concepts in theatre/drama education. Rotterdam; Boston: Sense Publishers.
Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.