NUOP1000 Youth as a Part of Human Life Course (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Faculty of Education and Psychology, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Nuoruus elämänkulussa -jaksolla tutustut nuorten erilaisiin ja yksilöllisiin elämänkulkuihin ja konteksteihin sekä nuoren aktiiviseen toimijuuteen.

Description

Nuoruus elämänkulussa -opintojakson (5 op) myötä osaat paikantaa nuoruutta elämänkulussa: Millaisia yksilöllisiä elämänkulkuja on, entäpä millaisia erilaisia konteksteja nuorten elämänpiiriin kuuluu? Nuoret nähdään aktiivisina toimijoina monenlaisissa konteksteissa, ja tässä opintojaksossa osaat eritellä nuorten toimijuutta koskevia tulkintoja ja toimijuuden sidoksellisuutta.

Sovellusosiossa perehdyt elämänkulkuun eri käsitteiden, teorioiden ja kontekstien valossa syventäen ymmärrystäsi nuoruuden monimuotoisuudesta ja yksilöllisyydestä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • osaa paikantaa nuoruuden erityisyyttä elämänkulussa erilaisten teorioiden valossa ja soveltaa eri teorioita ja käsitteitä omaan elämänkulkuunsa
  • tunnistaa yksilöllisiä elämänkulkuja ja niiden moninaisia konteksteja 
  • osaa eritellä nuorten toimijuutta koskevia tulkintoja ja toimijuuden sidoksellisuutta 

Study materials

1. Hanhimäki, E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus, 41, 319–332. https://doi.org/10.33336/aik.112753

2. Juntunen, A. E. (2020). Nuoret ja elävä toimijuuden tunto elämänkulun käännekohdissa. Janus, Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 28, 20-41. https://doi.org/10.30668/janus.70093

3. Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J., & Vilkman, M. (toim.). (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Osa II Koulutus kasautuvana pääomana? https://doi.org/10.61201/tup.865

4. Niemi, A-M., Mietola, R,. & Helakorpi, J. (toim.). (2022). Elämänkulullinen nuorisotutkimus -teemanumero. Elämänkulun kerronta avaa näkymän siihen, miten yhteiskunnalliset muutokset tai muuttumattomuus tulevat koetuiksi ja eletyiksi. Nuorisotutkimus, 40, 1-92. https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8676

5. Vehkalahti, K., Aapola-Kari, S., & Armila, P. (toim.). (2022). Sata nuorta, sata polkua aikuisuuteen. Laadullinen seurantatutkimus Nuoret ajassa. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 175. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/sata_nuorta_sata_polkua_aikuisuuteen.pdf

Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Verkko-opiskelu
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching