NKTA1100 History of games and play (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
-
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Tuntee pelien ja pelaamisen historian ilmiöitä ja osaa sijoittaa pelit historialliseen kontekstiinsa
Ymmärtää pelien historiallisen kehityksen mediamuotona
Ymmärtää pelejä kulttuuriperintönä
Ymmärtää pelien ja pelaamisen muuttuvaa kulttuurista ja yhteiskunnallista roolia
Literature
- Montfort & Bogost: Racing the Beam: The Atari 2600 Platform. 2009.
- Saarikoski & Suominen: ”Pelinautintoja, ohjelmointiharrastusta ja liiketoimintaa: Tietokoneharrastuksen ja peliteollisuuden suhde Suomessa toisen maailmansodan jälkeen”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-02.pdf
- Wolf: “The Video Game Industry Crash of 1977”. Before the Crash: Early Video Game History. 2012.
Completion methods
Method 1
Description:
Opetusta järjestetään joka toinen lukuvuosi.
Select all marked parts
Method 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
10/28–12/15/2024 Lectures
x
Independent study (5 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish