MSLP024 Objects and Collections in Museums (6 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojakso käsittelee museoiden kokoelmatyön teoreettisia lähtökohtia ja kokoelmatyön käytänteitä. Opintojakson aikana pohditaan kokoelmahallintaa merkitysten tallentajana, eettisesti kestävänä kokoelmapolitiikkana ja tulevaisuustyönä. Käytännön kokoelmatyötä tarkastellaan objektien tallennukseen, säilytykseen, hoitoon ja tutkimukseen kuuluvien prosessien kautta. Opintojaksolla käsitellään myös kokoelmatyön digitalisoitumista ja digitaalisen kulttuuriperinnön säilyttämiseen liittyviä kysymyksiä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee museokokoelmien muodostamisen ja hallinnan periaatteita
  • ymmärtää kokoelma- ja tutkimuspolitiikan sekä kestävän kehityksen merkityksen kokoelmatyössä
  • tunnistaa digitaalisten kokoelmien muodostukseen, säilytykseen ja käyttöön liittyviä erityiskysymyksiä
  • osaa suunnitella, toteuttaa ja kuvata käytännön kokoelmatyön prosesseja.

Study materials

1) Kinanen, Pauliina (toim.) 2007: Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto. Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Kostet, Juhani: Kokoelmien muodostuminen (136–162)
  • Kinanen, Pauliina: Museologiset objektit (168 –186)
  • Pettersson Susanna: Taideteokset museokokoelmina (187–201)
  • Kecskeméti, Istvan: Konservointi (202–209)
  • Pihlman, Sirkku: Museo ja ympäristö (210–234)
  • Heikka, Elina: Visuaalisen kulttuurin jäljillä (235–238)
  • Kinanen, Pauliina: Museo tutkii (239–244)

2) Robbins, Nina, Suzie Thomas, Minna Tuominen & Anna Wessman (toim.) 2021: Museum Studies – Bridging Theory and Practice. ICOFOM. Teos on saatavilla täällä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78848

Luetaan seuraavat artikkelit:

· Häyhä, Heikki, Sari Jantunen and Leena Paaskoski: How to be Dynamic – The potential of analysing significance in Finnish museum collections (169–184)

· Sarantola-Weiss, Minna: Collection Policy – Experiences and challenges (185–207)

· Ahola, Teemu: The TAKO Network – Developing collections together (236–252)

· Luukkanen-Hirvikoski, Teija: Between Private and Public – Corporate art collecting and collaboration with art museums in Finland (271–293)

3) Isomursu, Anne: Kuvansa kullakin – Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä 2011. Helsinki: Suomen valokuvataiteen museo. Teos on saatavilla täällä: https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/sites/default/files/inline-attachments/2016-12/kuvansa_kullakin.pdf

Luetaan kursorisesti.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
80% osallistuminen, tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö.
Time of teaching:
Period 2
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö.
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä sekä nykydokumentointiin liittyvä projektityö.

Teaching

x

Independent study (6 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös nykydokumentointiin liittyvä projektityö ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.

Teaching