MKAS2006 Music education and curriculum planning (5 cr)
Description
Musiikki oppiaineena suomalaisessa koulutusjärjestelmässä opetussuunnitelmien linjauksia seuraten. Tarkastellaan laulun ja musiikin opetuksen merkitystä Suomessa kulttuurihistoriallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä Suomen musiikkikasvatuksen erityispiirteitä eri aikakausina
- analysoida laulun/musiikin oppiaineen merkitystä yleissivistävän koulutuksen eri asteilla
- arvioida musiikin harrastusmahdollisuuksia osana suomalaista kulttuurielämää
- hahmottaa kaikille yhteisen yleissivistävän koulutuksen ja vapaan sivistystyön yhtäläisyyksiä, eroja sekä käytänteitä opetussuunnitelmien näkökulmasta
Additional information
Ajoitus: 1. tai 2. opintovuosi.
Study materials
Luentomateriaali, kirjallisuus ja muu kurssin yhteydessä annettava aineisto.
Literature
- Linnankivi, M., Tenkku, L., & Urho, E. (1981). Musiikin didaktiikka. 951-20-2118-8.
- Pajamo, R. (1999). Lehti puusta variseepi: Suomalainen koululauluperinne. 951-0-23447.
- Kosonen, E., & Pajamo, R. (2009). Seminaarinmäen koululauluja: Jyväskylän yliopisto 75 vuotta. 978-951-39-3515.
- Johnson, P., Kykyri, V., Pyhältö, K., & Soini, T. (2007). Suuntana yhtenäinen perusopetus: Uutta koulukulttuuria etsimässä. 978-952-451-159-9.
- Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. 978-951-1-29523-5.