MKAS2003 Pedagogy of composition (5 cr)
Description
Säveltämisen ja musiikin luovan tuottamisen pedagogisiin menetelmiin sekä työkaluihin tutustumista. Työelämävalmiuksia kehittävää säveltämisen pedagogiikan harjoittelua ja yhteistyötä lähiseudun koulujen kanssa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee tapoja hyödyntää luovuutta ja luovaa ilmaisua musiikkikasvatuksessa
- osaa kriittisesti arvioida säveltämisen pedagogiikan työvälineitä, menetelmiä ja käytänteitä
- osaa suunnitella ja toteuttaa säveltämiseen ja luovaan tuottamiseen liittyviä opetus- ja oppimiskokonaisuuksia
- osaa käyttää erilaisia työvälineitä (mm. musiikkiteknologiaa) musiikin luovassa tuottamisessa
Additional information
Ajoitus: 1. tai 2. opintovuosi.
Study materials
- Barrett, J.R. & Webster, P.R. 2014. The Musical Experience. Rethinking Music Teaching and Learning.
- Bamberger 2013. Discovering the Musical Mind. A View of Creativity as Learning.
- Burnard 2012. Musical Creativities in Practice.
- Freedman, B. 2013. Teaching Music through Composition. A Curriculum Using Technology.
- Huovinen 2015. Musiikillinen improvisaatio.
- Ojala, J. & Väkevä, L. 2013. Säveltäjäksi kasvattaminen. Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen.
- Partti, H. & Ahola, A. 2016. Säveltäjyyden jäljillä. Musiikintekijät tulevaisuuden koulussa.
Literature
- Barrett, J.R. & Webster, P.R. 2014. The Musical Experience. Rethinking Music Teaching and Learning. 978-0-19-936304-9, 978-0-19-936303-2.
- Bamberger 2013. Discovering the Musical Mind. A View of Creativity as Learning. 9780191643859. Saatavissa myös elektronisena aineistona.
- Burnard 2012. Musical Creativities in Practice. 9780191628979. Saatavissa elektronisena aineistona.
- Freedman, B. 2013. Teaching Music through Composition. A Curriculum Using Technology. 978-0-19-984061-8.
- Huovinen 2015. Musiikillinen improvisaatio. 9789512960729.
- Ojala, J. & Väkevä, L. 2013. Säveltäjäksi kasvattaminen. Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen. 9789521354250.
- Partti, H. & Ahola, A. 2016. Säveltäjyyden jäljillä. Musiikintekijät tulevaisuuden koulussa. 978-952-329-056-3.