LTKY1103 Sociocultural and Pedagogical Aspects in Human Interaction and Equality (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Coordinating organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Liikuntapedagogiikan ja didaktiikan peruskäsitteet sekä arvot
  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot kohtaamisessa ja ohjauksessa
  • Moninaisten ihmisryhmien ja yksilöiden kohtaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja näkökulmat 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää liikunta- ja terveyskasvatuksen arvolähtökohtia eri konteksteissa.
  • tiedostaa, miten liikunta- ja terveystieteiden asiantuntijan omat arvot ja kokemustausta vaikuttavat erilaisissa ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
  • tietää liikunnan ohjaamista, opettamista, valmentamista ja neuvontaa koskevat peruskäsitteet.
  • tietää keskeiset ihmisoikeuksiin, yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvät käsitteet ja säädökset.
  • tuntee liikuntaa ja urheilua koskevat keskeiset lait ja niiden vaikutukset esimerkiksi urheiluseuratoimintaan ja koululiikuntaan sekä liikuntaympäristöjen suunnitteluun ja käyttöön.
  • tietää, kuinka liikunta- ja terveyskasvatusta suunnitellaan ja toteutetaan moninaisilla ihmisryhmillä eri konteksteissa, esim. kouluissa, urheiluvalmennuksessa, terveydenhuollossa.
  • osaa kuvata tunne- ja vuorovaikutustaitojen peruskäsitteitä ja tiedostaa vuorovaikutuksen ja tunne-elämän yhteyksiä oppimiseen ja käyttäytymisen muutokseen. 

Study materials

  • Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS –kustannus, ss. 12–20, 41–53, 114–126, 290–350, 410–421 (103 s.) => E-kirjassa vastaavat luvut: 1, 3, 7, 16–19 sekä 23.
  • Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. Jyväskylä: PS-kustannus. 117 s. ISBN 978-952-451-803-1 (epub)
  • Tainio, L, Karvonen, U. & Heinonen, P. (toim.) 2023. Koskettava koulu. Koskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa. 382 s. Helsinki: Gaudeamus. ISBN 978-952-345-220-6 (epub) 

Completion methods

Method 1

Description:
Luennot 20 h ja luentotentti (2 op), työpajatyöskentely ja kirjallinen ryhmätyö 20 h (2 op) ja kirjallinen itsenäinen tehtävä (1 op). Luentotentti arvioidaan 0–5, ryhmätyö arvioidaan 0–5 ja kirjallinen itsenäinen tehtävä arvioidaan hyv-hyl.
Evaluation criteria:
Luentotentti 50 %, kirjallinen ryhmätyö 50 % ja kirjallinen tehtävä hyv-hyl
Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (1 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching