LPET1002 Teacher Training in Dance II (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Tanssikurssin suunnittelu ja toteuttaminen itse valitulle, kurssin vastuuhenkilön hyväksymälle ryhmälle. Opetettavia ryhmiä voi olla 1-3, joille opetetaan yhteensä 20 tuntia.

Opetuskokeilut voidaan toteuttaa esimerkiksi liikuntaseurassa tai -kerhossa. Opiskelija voi koota myös itse ryhmän.

Oppimateriaalin tuottaminen (esim. videomateriaalina tai kirjallisena) kirjallisuutta tai lähdeaineistoa hyödyntäen.


Suoritustavat:

Henkilökohtaisen oppimistavoitesuunnitelman tekeminen
Tanssituntien havainnointi 4 tuntia
Opetuskokeilujen pitäminen 20 tuntia
Kirjallisuutta hyödyntävän oppimispäiväkirjan kirjoittaminen omasta oppimisprosessista.
Opetusmateriaalin työstäminen (esim. kirjallisena tai videomateriaalina).


Arviointiperusteet

Itsenäisten tehtävien ja opetuskokeilujen hyväksytty suorittaminen

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää kehollisuuden ja kehotietoisuuden merkityksen tanssikasvatuksessa.
  • osaa tukea nuorten tai aikuisten kokonaisvaltaista hyvinvointia tanssin avulla.
  • osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tanssikurssin nuorille tai aikuisille.
  • osaa soveltaa tanssin sisältöjä ja on kehittänyt vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan tarkoituksenmukaisesti tanssikasvatuksessa.

Additional information

Opiskelija on itse vastuussa opetusryhmän hankkimisesta. Opetuskokeilut tulee toteuttaa yhden lukuvuoden aikana.

Description of prerequisites

LPET1006 Tasapainoa tanssista -opintojaksosta vähintään 2 op suoritettuna

Study materials

Anttila, E. 2013. Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. Acta Scenica 37. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (215 s.)

Jaakkola, T. & Sääkslahti, A. 2017. Liikunnanopetuksen opetustyylit. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.) Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, 304–319. (16s.)

Rouhiainen, L. 2006. Mitä somatiikka on? Huomioita somaattisen liikkeen historiasta ja luonteesta. Teoksessa: P. Houni, J. Laakkonen, H. Reitala & L. Rouhiainen (toim.) Liikkeitä näyttämöllä. Helsinki: The Finnish Theatre Research Society, 10–34. (25 s.)

Siljamäki M., Anttila E., Perttula, J. & Sääkslahti, A. 2012. Tanssinharrastajien kokema voimaantuminen eri kulttuureista lähtöisin olevissa tanssimuodoissa. Liikunta & Tiede 49 (6), 52–59. (8 s.)

Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching