LPES1009 Digital environments and ICT in Physical education (2 cr)
Description
Liikuntateknologian ja digitaalisten menetelmien käyttö koulussa ja liikunnanopetuksessa: mobiilioppiminen, verkko- ja etäopetus, erilaiset mittarit ja anturit, pelillistäminen.
Liikuntasovellusten ja –menetelmien sekä muiden digitaalisten materiaalien arviointi.
Digitaalisten ympäristöjen ja –menetelmien terveysvaikutukset.
Teknologian ja digitaalisuuden hyödyntäminen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Suoritustavat:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen:
- luennot 8 tuntia, harjoitukset 18 tuntia
- pienryhmä/parityöskentely
- itsenäinen opiskelu
- ryhmä/paritehtävän ja verkkotehtävän suorittaminen
- opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointiperusteet:
Pienryhmätehtävä 50 %
Verkkotehtävä 50 %
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee laajasti liikuntateknologiaa sekä digitaalisia ympäristöjä liikunnan ja terveyden edistämisen kontekstissa.
osaa tarkastella monipuolisesti digitaalisuuden ja teknologian merkitystä liikunnanopettajan työn kannalta.
hyödyntää tarkoituksenmukaisesti digitaalisia oppimisympäristöjä, mobiilioppimista, liikuntateknologiaa sekä sosiaalisen median sovelluksia liikunnan opetus-oppimisprosessissa.
osaa pohtia viestintään, tekijänoikeuksiin, tietosuojaan ja digitaalisiin toimintaympäristöihin liittyviä eettisiä kysymyksiä opettajan työssä.
osaa suunnitella liikunnanoppimista tukevia toimenpiteitä hyödyntäen teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä yksilölliset ja ryhmän tarpeet huomioiden.
osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa liikunnan opetuksen ja opettajan toimimisen tukena.
osaa kehittää ja kokeilee erilaisia digitaalisia menetelmiä liikunnanopetuksessa.
tietää mitä pelillistämisen mahdollisuudet opetuksessa ovat ja osaa hyödyntää näihin liittyviä sovelluksia.
Study materials
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/digitaaliset-palvelut-liikunnan-opetuksessa
Seth, Krause, Armstrong (2020). Technology for Physical Educators, Health Educators, and Coaches: Enhancing Instruction, Assessment, Management, Professional Development, and Advocacy.