LPES015 Embodied Practices (1–3 cr)
Description
1 op:
Kehonhuolto-kurssilla opitaan itsestä huolehtimisen taitoja oman fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja palautumiseen.
Hyvinvointia ylläpitävää ja kasvattavaa sekä palautumista edistävää harjoittelua, jolla opitaan itsestä huolehtimisen taitoja
Kehotietoisuus.
Kehon ergonominen käyttö.
Palautumiseen liittyviä vireystilan tasapainottamis -, rentoutumis-, ja hengitysharjoituksia.
Psyykkistä jaksamista tukevia mielen taitoja ja harjoituksia (tietoisen läsnälon taidot).
2 op:
Kehonhuolto –kurssilla
opitaan valmiuksia tukea oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia
tavoitteellisesti ja monipuolisilla sisällöillä sekä kehotietoisuutta ja
myönteistä minäkuvaa kasvattavilla ohjaustavoilla.
Eri kehonhuoltomenetelmien harjoitukset.
Käytännön oppimistehtävät harjoitusten aikana.
Ohjausharjoituksia.
Koulun kehonhuolto -tuntien (2 h) seuraaminen ja oppimiskeskustelut (1 h).
Koulun kehonhuolto –tuntien (2 h) opettaminen pareittain tai yksin.
Suoritustavat:
1 op:
Läsnäoleva ja eettisesti muut huomioiva osallistuminen opetukseen.
Kokemuspäiväkirjan
kirjoittaminen
2 op:
Aktiivinen ja eettisesti
muut huomioiva osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien tekeminen,
opetusharjoituksen suorittaminen, kehonhuolto-ohjelman laatiminen
opetusryhmälle.
Arviointiperusteet:
1 op: · Läsnäoleva ja eettisesti muut huomioiva osallistuminen opetukseen (50%)
Kokemuspäiväkirjan pohtiva luonne: omaa hyvinvointia tukevien taitojen tunnistaminen, kuvailu ja harjoittaminen (50%)
2 op: Kehonhuolto-ohjelman tavoitteellisuus, havainnollisuus, helppokäyttöisyys (50%). Opetusharjoituksen tuntisuunnitelman tavoitelähtöisyys, käyttökelpoisuus ja informatiivisuus (25%), osallistuminen (25%) (ks. suoritustavat)
Learning outcomes
1 op:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee useita kehonhuoltomenetelmiä ja sisältöjä.
- osaa kehonhuoltoharjoittelulle luonteenomaisen, kehotietoisuutta kehittävän harjoittelun luonteen.
- ymmärtää kehonhuollon vaikutuksia laaja-alaisesti hyvinvointiin erilaisten tavoitteiden näkökulmista.
2 op:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tietää useiden kehonhuoltomenetelmien oppimistavoitteet, periaatteet ja sisältöjä.
osaa kehonhuoltoharjoittelulle luonteenomaisen, kehotietoisuutta ja myönteisen minäkuvan vahvistumista kasvattavan ohjaamisen luonteen.
ymmärtää kehonhuollon vaikutuksia laaja-alaisesti oppilaiden hyvinvointiin ja osaa toteuttaa kehonhuolto-opetusta erilaisten tavoitteiden näkökulmasta.
tuntee kehonhuolto-opetukseen liittyviä pedagogisia ja kasvatuksellisia näkökulmia.
osaa suunnitella ja toteuttaa eri ikäryhmille ja erilaisille oppilaille tarkoituksenmukaisia kehonhuoltotunteja.
osaa tuottaa koululiikuntaan ja oppilaiden itsenäiseen harjoitteluun soveltuvaa kehonhuoltomateriaalia
Additional information
Ajoitus:
Description of prerequisites
LPEP004 Liikkumisen havainnoinnin kurssi kehontuntemus ja kehonhuolto, LPEP1006 Kehonhuolto
Study materials
Pedanet -oppimisympäristön materiaali
2 op lisäksi:
Aalto, J. (2019). Anatomia ja kehotietoisuus. ISBN 9789529414192.
Pihlman, M., Luomala, T., Mäkinen, J. & Palsi-Ikonen, A. (2018). Liikkuvuusharjoittelu: Hallittua voimaa ja liikkuvuutta (1. painos.). VK-Kustannus Oy.
Sandström, M. & Ahonen, J. (2011). Liikkuva ihminen: Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus.
Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. &
Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet
tuulet. Liikunta
& Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)