LPEP1006 Basic Sport Didactics 2 (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Havaitsemiseen, liikkumiseen ja oppimiseen liittyvät mekanismit ja liikuntamuotojen keskeiset käsitteet.
Liikkuminen erilaisissa oppimisympäristöissä monipuolisia opetusmenetelmiä hyödyntäen ja vuorovaikutustaitoja kehittäen.
Liikkumisen perustaidot ja niiden oppimiseen sisältyvät kehittelyt eri ympäristöissä kuten opetustyylejä, arviointimenetelmiä, soveltamista ja teknologiaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntäen..

Turvallisuuteen liittyvät erityispiirteet eri oppimisympäristöissä.


Suoritustavat:

Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 89 tuntia:

Vesiliikunta: uinti ja vesipelastus 19 tuntia

Palloilu: 28 tuntia

Kehonhallinta: kehonhuolto, telinevoimistelu ja akrobatia 20 tuntia

Rytmi- ja ilmaisuliikunta: tanssi 18 tuntia

Yhteenvetoseminaarit 8 tuntia


Oppimispäiväkirjan tekeminen eri liikuntaympäristöistä ja sen esittely seminaarissa.

Muu itsenäinen työskentely. 


Arviointiperusteet:

Liikuntataidot ja -tiedot 50 % arvosanasta. Työskentelytaidot 50 % arvosanasta. Kurssiin sisältyy myös itsearvioinnit eri ympäristöissä sekä oppimispäiväkirjan vertaisarviointi. Nämä arvioidaan osana liikunnan tietoja ja työskentelytaitoja.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa keskeisimpiä liikuntataitoja ja ymmärtää omien taitojen merkityksen opetustilanteissa.

  • tunnistaa eri oppimisympäristöjen ja liikuntamuotojen erityispiirteitä, yhtäläisyyksiä sekä eroja.

  • ymmärtää itsensä ja muut yksilöllisinä oppijoina erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • osaa havainnoida oppimisen kannalta oleellisia asioita eri liikuntataidoissa ja pystyy kehittämään taitojaan.

  • ymmärtää sekä tiedollisesti että kehollisesti, miten ihmisen anatomia, fysiologia ja biomekaniikka tulee huomioida terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.

  • ymmärtää miten kognitiiviset toiminnot ilmenevät erilaisissa liikuntamuodoissa.

  • osaa ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja tukea toiminnallaan ryhmässä oppimista ja ryhmän hyvinvointia.

  • ymmärtää liikunnanopetuksen kasvatuksellisia näkökulmia työskentelytaitojen osalta (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet).

  • ymmärtää arvioinnin osana oppimisprosessia.

Additional information

Ajoitus: 2. vuosi syyslukukausi

Description of prerequisites

LPEP005 Liikuntadidaktiikan peruskurssi 1

Recommended prerequisites

Study materials

Luentomateriaalit, demoilla jaettavat materiaalit ja verkko-oppimisympäristön materiaalit.

Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus., ss. 276–366 (90 s.).

Keskinen, I., Hakamäki, J., Hotti, K., Lauritsalo, K., Liinpää, S., Läärä, J. & Pantzar, T. & Savolainen, T. 2018. Uimaopetuksen käsikirja. Jyväskylä: Docendo, ss. 99-179 (80 s).

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (0.5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (0.5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching