KTKP3009 Knowing and Expertise (AIKO) (2–5 cr)
Tweet text
Description
A. Oppiainerajat ylittävä työskentely (2 op)
Opiskelija havainnoi tietyn luokkayhteisön toimintaa ja tutustuu oppimiseen ja ryhmän toimintaan liittyviin ilmiöihin eri oppiaineiden oppimistilanteissa. Ilmiöitä havainnoidaan ja analysoidaan ohjatusti eri aineiden opiskelijoista koostuvissa ryhmissä.
Opiskelija perehtyy opettajan työhön, kouluyhteisön toimintaan, kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja oppii ymmärtämään oppilaantuntemuksen merkityksen ryhmän ja oppimisen ohjaamisessa.
B. Oppiaineen pedagogiikkaa käytännössä (3 op)
Opiskelija havainnoi opetusryhmän toimintaa oman oppiaineen oppitunneilla. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opetussuunnitelman mukaisia oppimistilanteita. Opiskelija arvioi toimintaansa ja oppimistilanteiden toimivuutta havaintoihinsa, kokemuksiinsa ja tutkimustietoon nojautuen.
- Opettajan ydinosaamisalueet: ensisijaisesti pedagoginen osaaminen, vuorovaikutusosaaminen ja moninaisuuteen liittyvä osaaminen sekä yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
eritellä havaintojaan luokkayhteisöstä, vuorovaikutuksesta, oppimisympäristöistä, oppilaiden moninaisuudesta ja oppilaiden oppimiseen vaikuttavista tekijöistä
tunnistaa koulutusaste- ja oppiainerajat ylittäen opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin keskinäisen yhteyden ja osaa ohjata oppimistilanteita
reflektoida opetus- ja kasvatusalan asiantuntijuuttaan havaintoihinsa, kokemuksiinsa ja tutkimustietoon nojautuen.
Additional information
Osio A: Kontaktiopetusta 18 h, josta opintopiirityöskentelyä 9 h ja opetuksen observointia 6 opetuskertaa.
Osio B: Aineryhmäkohtaista opintopiirityöskentelyä vähintään 15 h, oppituntien ohjattua observointia 6 opetuskertaa ja opiskelijan omaa opetusta vähintään 4 opetuskertaa, joista ainakin yksi on itsenäisesti pidettävä opetuskerta.