KOUP1040 Leadership Phenomenon in the Field of Education (6 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

- Johtajuuden, organisaation ja yhteisön käsitteet sekä keskeiset organisaatio- ja johtajuusteoriat ja niiden kehitys

- Johtajuus kasvatus- ja koulutusalan perustehtävän toteutumisen varmistajana

- Eettinen johtajuus ja kestävän kehityksen ulottuvuudet sekä luottamus ja vastuullisuus

- Toimintaympäristön muutos ja sen vaikutus kasvatus- ja koulutusalaan

- Pedagoginen johtajuus

- Jaettu ja yhteisöllinen johtajuus

- Strateginen ja taktinen johtajuus

- Arviointi ja kehittävä johtaminen

Learning outcomes

Opiskelija

- osaa asemoida ja käsitteellistää kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden suhteessa muiden elämänalojen johtajuuteen.

- hahmottaa perustehtävän varmistamisen ja toimintaympäristön muuntumisen merkityksen kasvatus- ja koulutusalan johtajuudelle.

- ymmärtää pedagogisen ja yhteisöllisen johtajuuden merkityksen.

- osaa soveltaa johtajuuden käsitteitä, teorioita ja periaatteita hyvän johtajuuden teoiksi.

Study materials

Holappa, A.-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S. ja Smeds-Nylund A.-S. (toim.) 2021. Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen, PS-kustannus.

Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M. & Smeds-Nylund A.-S. (ed.) 2023. Leadership in Educational Contexts in Finland, Theoretical and Empirical Perspectives, Springer.

Muu mahdollinen oppimateriaali sovitaan tarkemmin opetusohjelmassa.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching