KOGS2002 Qualitative Research Methods (3 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Information Technology
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Laadulliset tutkimusmenetelmät -opintojakso kognitiotieteen opiskelijoille.

Description

Laadullisen tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat, paradigmat, yleisimmät metodit, eettiset näkökohdat sekä tutkimuksen laatu ja luotettavuus.

Suoritustavat:
Luennot, luentoihin ja materiaaleihin perustuvien tehtävien (yksilö- ja ryhmätöiden) tekeminen.

Arviointiperusteet:
Opintojakson arvioimiseksi tehtävät ja ryhmätyöt raportoidaan kirjallisesti ja arviointi perustuu niiden sisältöön. Arvioinnin tarkemmat kriteerit käydään läpi opintojakson alussa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä sekä tutkimusprosessin etenemisen perusperiaatteita. Opiskelija osaa määritellä keskeisiä laadullisen tutkimuksen aineistonhankinta ja -analyysimenetelmiä sekä soveltaa jotakin keskeisistä menetelmistä.

Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman muodostamisen ja soveltamisen kognitiotieteellisessä tutkimuksessa tehtävien avulla (paradigmat, menetelmät, aineiston hankinta ja analyysi). Opiskelija osaa myös raportoida tutkimustuloksia laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti, noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita ja arvioida laadullisen tutkimuksen luotettavuutta.

Description of prerequisites

KOGS1001 Kognitiotiede, ihminen ja teknologia

Study materials

Luentokalvot, etätehtävien ja ryhmätöiden toimeksiannot ja tutkimusartikkelit. Esimerkkejä käytettävistä artikkeleista:

Anney, V. N. (2014). Ensuring the quality of the findings of qualitative research: Looking at trustworthiness criteria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 5(2), 272–281.

Brinkmann, S. & Kvale, S. (2005) Confronting the Ethics of Qualitative Research. Journal of Constructivist Psychology, 18(2), 157–181. DOI: 10.1080/10720530590914789

Gubrium, J.F. & Holstein, J.A. (2002). Auspices in interviewing. In J.F. Gubrium & J.A. Holstein (Eds.) Handbook of interview research: Context and Method. Thousand Oaks: SAGE, 331–333.

Levitt, H. et al. (2018). Journal Article Reporting Standards for Qualitative Primary, Qualitative Meta-Analytic, and Mixed Methods Research in Psychology: The APA Publications and Communications Board Task Force Report. American Psychologist, 73(1), 26–46. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000151

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching