KAIS1301 Societal Issues of Education and Schooling (5 cr)
Description
Kasvatuksen
ja koulutuksen ajankohtaiset jännitteet (mm. työelämän muutokset, eriarvoisuus,
polarisaatio, kestävyys, hyvinvointi) sekä yhteiskunnallisen muutoksen ja
koulutuksellisen tasa-arvon kysymykset. Edellä mainittuja ilmiöitä tulkitaan
eri aikakausien kasvatussosiologisten teorioiden ja teoreetikoiden avulla.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida kasvatukseen ja koulutukseen vaikuttavia ajankohtaisia yhteiskunnallisia jännitteitä ja muutoskulkuja
- tarkastella kriittisesti yhteiskunnallisen uusintamisen ja koulutuksen sosiaalisia mekanismeja
- soveltaa kasvatussosiologisia teorioita ja käsitteitä sekä eritellä koulutuksellisen tasa-arvon ongelmia
Description of prerequisites
aikuiskasvatustieteen tai kasvatustieteen aineopinnot
Study materials
Suoritetaan kolme teosta seuraavista:
1. Murphy, M. (ed.) (2013). Social Theory and Education Research: understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. Routledge.
2. Berger, P., & Luckmann, T. (1967). The Social Construction of Reality. Allen Lane.
3. Brookfield, S. D. (2005). The Power of Critical Theory: Liberating Adult Learning and Teaching. Jossey-Bass.
4. Jarvis, P. (2012). Teaching, Learning and Education in Late Modernity: The selected works of Peter Jarvis. Routledge.
5. Sennett, R. (1998). The Corrosion of Character, The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. Norton.
6. Skeggs, B. (2003). Class, Self and Culture. Routledge.
7. Willis, P. (1977). Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Columbia University Press.
Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.