KAIO003 Towards Working Life I (4 cr)
Description
Kasvatustieteilijän työtehtävät ja -roolit, alumnien vierailut, kasvatustieteilijän työ- ja toimintakenttiin tutustuminen, yhteistyö Työelämäpalveluiden (JYU) kanssa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
muodostaa näkemyksen kasvatusalan työkentästä ja -tehtävistä.
tunnistaa omaa osaamistaan ja tulevaisuuden kehittämishaasteitaan.
jäsentää omaa ammatillista identiteettiään ja mahdollisia työuriaan.
tarkastella kasvatustieteilijän työkenttää eettisestä ja kestävästä näkökulmasta.
Additional information
Opintojakso on tarkoitettu kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen tutkinto-opiskelijoille.
Study materials
Oppimateriaalit
Kasvio, A. (2014). Kestävä työ ja hyvä elämä. Gaudeamus.
Työelämäpalveluiden (JY) uraseurantaraportit
Artikkelit:
Ainiala, T., Olsson, P., Mattila, H., & Vesalainen, M. (2020). Työelämätaidot korkeakouluopetuksessa. Opiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuuden ja taitojen kehittymisestä monialaisella kaupunkitutkimuksen projektikurssilla. Aikuiskasvatus, 40, 96-11. https://doi.org/10.33336/aik.95449
Hanhimäki,E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus, 41, 319-332. https://doi.org/10.33336/aik.112753
Jääskelä, P., Nykänen, S., & Tynjälä, P. (2018) Models for the development of generic skills in Finnish higher education, Journal of Further and Higher Education, 42, 130-142. DOI: 10.1080/0309877X.2016.1206858
Virtanen, A., & Tynjälä, P. (2019). Factors explaining the learning of generic skills: A study of university students’ experiences. Teaching in Higher Education, 24, 880–894.
Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.