KAIA052 Agency and Identity Across Life Arenas (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Coordinating organisation:
Open University, Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla tarkastellaan toimijuutta ja identiteettiä sekä niiden ilmenemistä eri elämänkentillä ja elämänkulussa. Ilmiöihin tutustutaan sekä teoreettisesti että tarkastelemalla sitä, millaiset tekijät toimijuuden ja identiteetin rakentumista edistävät tai haastavat. Opintojakso tarjoaa aineksia oman vastuullisen ja monimuotoisen asiantuntijuuden rakentamiseen.​

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ​

  • kuvata erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia.
  • tunnistaa toimijuuden ilmenemistä erilaisissa ympäristöissä osana elämänkulkua​.
  • hahmottaa toimijuutta ja identiteettiä erilaistavia resursseja ja rakenteita​.
  • rakentaa eettisesti vastuullista ja kestävää moninaisuuden kohtaamista​.
  • jäsentää omaa oppimistaan, toimijuuttaan ja identiteettiään opintojakson teoreettisten näkökulmien avulla.

Description of prerequisites

Kasvatustieteen perusopinnot

Study materials

1. Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) (2011). Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. Vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura. ​

2. Illeris, K. (2014). Transformative learning and identity. London: Routledge.​

3. Emirbauer, M. & Mische, A. (1998). What is agency? American Journal of Sociology, 103 (4), 837–1164. https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.1086/231294

4. Valinnan mukaan kolme artikkelia seuraavista:​

  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2014) Miten käsitteellistää ammatillista toimijuutta työssä? Aikuiskasvatus 34 (3), 202–214. https://doi.org/10.33336/aik.94100
  • Hanhimäki, E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus, 41(4), 319-332. https://doi.org/10.33336/aik.112753
  • Keskinen, K., Lumme-Sandt, K. & Nikander, P. (2023). Turning age into agency: A qualitative longitudinal investigation into older jobseekers' agentic responses to ageism. Journal of Aging Studies, 65, 101136. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406523000373
  • Koskinen, M. G. & Böök, M. L. (2019) Searching for the Self: Adult International Adoptees’ Narratives of Their Search for and Reunion With Their Birth Families, Adoption Quarterly, 22 (3), 219-246. DOI: 10.1080/10926755.2019.1627449 ​
  • Lappeteläinen, A., Sevón, E., & Vehkakoski, T. (2018). ‘Celebrating diverse motherhood’: Physically disabled women’s counter-narratives to their stigmatised identity as mothers. Families, Relationships and Societies, 7(3), 499–514. https://doi.org/10.1332/204674317X15034137417334
  • Molander, L. & Souto, A. M. (2022). Vain valkoisille, nuorille, hyvinvoiville naisille? Korkeakouluopiskelijan ideaalityyppi korkeakoulujen hakuoppaiden kuvissa. Aikuiskasvatus, 42 (2), 104–118.https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/120033/71393
  • Pikkarainen, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. (2015). Older rehabilitees’ life-course agency in Finnish gerontological rehabilitation. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(6), 424–434.  
  • Sevon, E. (2015). Who’s got the power? Young children’s power and agency in the child-parent relationship. International Journal of Child, Youth and Family Studies, 6(4.1), 622–645.  ​
  • Siddiq, F., Røkenes, F.M., Lund, A. (2023). New kid on the block? A conceptual systematic review of digital agency. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12038-3

Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching