KAIA032 Education, Schooling and Changing Society (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Coordinating organisation:
Open University, Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kasvatussosiologian keskeiset teoreettiset näkökulmat ja käsitteet; kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset yhteiskunnalliset kysymykset (mm. perheiden ja yhteiskunnan moninaistuminen, työelämän ja koulutuksen muutokset, digitalisaatio, kestävyys, tasa-arvo). 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • soveltaa yhteiskunnallista lähestymistapaa kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin.
  • tarkastella kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöitä käyttäen kasvatussosiologisia teorioita ja käsitteitä.
  • jäsentää ajankohtaista kasvatusta, koulutusta ja yhteiskunnallista muutosta koskevan keskustelun teemoja eettisestä ja kestävästä näkökulmasta.
  • tarkastella analyyttisesti ja kriittisesti yhteiskunnallisia muutosprosesseja ja rakenteita.
  • hahmottaa koulutusta ja työelämää ja niissä tarvittavaa oppimista. 

Description of prerequisites

Kasvatustieteen perusopinnot

Study materials

Alla lueteltu kirjallisuus, josta kaikki suorittavat teoksen Aittola, T. (toim.) (2012). "Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä" sekä valinnainen kirjallisuus (1-5), joista valitaan kaksi teosta siten, että ainakin toinen on englanninkielinen. 

Kaikille: Aittola, T. (toim.) (2012). Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Gaudeamus. 

1. Brooks, R., McCormack, M., & Bhopal, K. (2015). Contemporary Debates in the Sociology of Education. Palgrave.

2. Chambers, D.,  & Gracia, P. (2021). A Sociology of Family Life. 2nd Edition. Polity Press.

3. Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J. & Vilkman, M. (toim.) (2023). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Tampere University Press.

4. Lynn, T. G., Rosati, P., Conway, E., & van der Werff, L. (toim ). (2023). The Future of Work. Challenges and Prospects for Organisations, Jobs and Workers. Palgrave.

5. Silvennoinen, H., Kalalahti, M., & Varjo, J. (toim.). (2018).  Koulutuksen lupaukset ja koulutususko. Kasvatussosiologian vuosikirja II. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia 79.

Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching