CVAM1050 Collaboration with Families and Multiprofessional Partners (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Description

Kasvatusyhteistyö; perhe ja vanhemmuus; monialainen yhteistyö käsitteenä ja varhaiskasvatuksen käytäntöinä; sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki; dialogisuus; lasten ja perheiden palvelujärjestelmät.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

• ymmärtää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen 

• saa valmiuksia huoltajien kanssa toteutettavaan kasvatusyhteistyöhön ja huoltajia osallistaviin toimintatapoihin 

• saa valmiuksia kohdata erilaisia perheitä ja tukea perheitä erilaisissa haastavissa tilanteissa

• hallitsee monialaisen yhteistyön perusteita 

• on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön 

• tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät 

• tiedostaa oman asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia erilaisissa monialaisissa verkostoissa yhdessä muiden asiantuntijoiden sekä lasten ja perheiden kanssa.

Study materials

ALASUUTARI, M. 2010. Suunniteltu lapsuus. Keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta päivähoi-dossa. Tampere: Vastapaino.


HUTTUNEN, S. 2017. Vanhemmat verkostoneuvotteluissa. Lisensiaatintyö. Jyväskylän yliopisto. Psykologian laitos. (soveltuvin osin)


MAHKONEN, S. 2018. Vuoden 2018 Varhaiskasvatuslaki. Hki: Edita. (soveltuvin osin) TAI

SEIKKULA, J. & ARNKIL, T.E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.

PÄRNÄ, K. 2012. Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tuke-misen mahdollisuudet. Sosiaalitieteiden laitos, sosiologia. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, osa 341. Turun yliopisto. Soveltuvin osin.

Artikkeleita ja kirjallisuutta sopimuksen mukaan.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching