CVAM1010 Early Childhood Pedagogy (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Description

Varhaiskasvatuksen historia, lainsäädäntö ja asiakirjat, varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat; varhaiskasvatuksen aloitus ja siirtymät, lapsen arki varhaiskasvatuksessa, pedagogisen toiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi, varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmä, keskeiset vaihtoehtopedagogiikat.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  •  tuntee varhaiskasvatuksen historiaa ja lainsäädäntöä
  •  osaa hyödyntää varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja pedagogisessa toiminnassa

  • tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet, toimintatavat ja pedagogiset periaatteet

  • osaa havainnoida, suunnitella, ohjata, dokumentoida ja arvioida osallisuutta tukevaa sekä lapsilähtöistä pedagogiikkaa

  • kykenee arvioimaan omaa ammatillista kasvua ja sen kehittymistarpeita

  • tuntee varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmän

  • kehittää omaa pedagogista ajatteluaan tutustumalla keskeisiin vaihtoehtopedagogisiin ajattelutapoihin ja periaatteisiin

Study materials

Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.

Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) 2017. Valloittava Varhaiskasvatus. Luvut 1-2; 6; 9-10; 13; 15-16; 17. 

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018). Helsinki: Opetushallitus.

Artikkeleita sopimuksen mukaan.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0 –5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching