APKO1000 Academic pedagogy and learning theories (5 cr)
Study level:
Other studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Centre for Multilingual Academic Communication
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
Opintojaksokuvaus
Opintojaksolla perehdytään yliopisto-opetuksen ja -opettajan ja akateemisen oppimisen erityispiirteisiin ja niiden teoreettisiin kytköksiin.
Opintojakson keskeiset sisällöt
- Yliopisto oppimis- ja opetusympäristönä ja akateemisen opetuksen erityispiirteet
- Oppimisteoriat ja opetuksen filosofiset lähtökohdat
- Oppimis- ja opiskelijalähtöinen pedagogiikka
- Tieteellisen ajattelun ja tieteellisen tiedon oppiminen ja tutkimusperustainen opettaminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan osaa
- hahmottaa omaa pedagogista ymmärrystään akateemisen oppimisen ja yliopisto-opetuksen käsitteistön ja teorioiden avulla
- tunnistaa akateemisen opettajaidentiteetin rakentumiseen vaikuttavia ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksiä
- ymmärtää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosessien vaiheita ja opettajan rooleja niissä
- arvioida monipuolisten pedagogisten käytäntöjen ja toimintamallien soveltamista omaan opetukseen
- analysoida ja reflektoida omia opetustilanteita
Additional information
Osallistujalle tulee olla opetusta opintojakson suorittamisen aikana.
Study materials
Himanka, J. 2019. Korkein opetus –Opettaminen yliopistoissa ja korkeakouluissa: Johdatus opettajalle.
Murtonen, M. (toim.). 2017. Opettajana yliopistolla –Korkeakoulupedagogiikan perusteet.
Muu opintojaksolla sovittava kirjallisuus.
Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisten ohjelmaan, opetuksen havainnointiin ja reflektioon sekä oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Unpublished assessment item